Sökning: "fritidshem status"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden fritidshem status.

  1. 1. Fritidslärares uppfattningar av förändringar i verksamheten och yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Åsa Olsson; Lisa Sorkine; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; fördelar; förändringar; samlad skoldag; uppdrag; uppfattning; verksamhet; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sex semistrukturerade intevjuer med fritidslärare som varit verksamma sedan fritidshemmet fick ett eget kapitel i Lgr 11 år 2016 eller tidigare. Studiens syfte är att belysa hur fritidslärarnas uppfattning av sin yrkesroll och de förändringar som skett inom verksamheten sedan de började arbeta. LÄS MER

  2. 2. ”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Albin Kalén; Amanda Hägg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; Vårdnadshavare; Lärande; Utveckling; Omsorg; Samspel; Pragmatism;

    Sammanfattning : 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Uppdraget för grundlärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kolbrún Egilsdóttir; Filip Strålman; [2023-10-26]
    Nyckelord :grundlärare i fritidshem; rektor; profession; yrkesidentitet; dubbla uppdrag; fritidshemmens kvalité; status.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur rektorer tilldelar uppgifter för grundlärare i fritidshem samt att ta reda på om rektorerna upplever att de tilldelade uppgifterna kan påverka kvalitén och status på fritidshemmen. Vår studie är kvalitativ och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med rektorer inom Göteborgs stad, där analysprocessen har utgått från professionsteorin. LÄS MER

  4. 4. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan fritidshem och hem efter pandemin.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edvin Skoglund; Hanna Palmgren; [2023-10-19]
    Nyckelord :coronapandemin; fritidshem; fritidshemslärare; fritidshemspersonal; föräldrasamverkan; samverkan med hemmet; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Eftersom skolan har ett ansvar att arbeta för ett systematiskt kvalitetsarbete samt utvecklande arbete blir bristen på forskning kring fritidshemmet käppar i hjulet för detta. När coronapandemin 2020-2022 drabbade världen blev kontakten mellan skolan och hemmet annorlunda än den varit innan. LÄS MER