Sökning: "fritidshem vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fritidshem vygotskij.

  1. 1. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Wieszkos Stina; Filippa Ridderström; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; elever; barn; språkutvecklande arbetssätt; språksvårigheter; flerspråkig; språk; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Askfat och galna gorillor : En essä om det Levande Verkstadspedagogiska förhållningssättet inom skapande verksamhet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Hahne; [2020]
    Nyckelord :image pedagogy; Living Workshop; free creation; leisure time center; creativity; bildpedagogik; Levande Verkstad; fritt skapande; fritidshem; kreativitet;

    Sammanfattning : In this scientific essay, I reflect on children's free creation within the creative activities in Swedish school and at leisure time centers based on my experiences as a Living Workshop pedagogue. I start from an event where a student expresses that during our creative sessions we "only make feelings" when the child and another pedagogue were allowed to create exactly what the child wanted. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsutveckling för den "starka eleven" som individ, i fritidshemmets inkluderande miljö : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Freja Forsberg; Anna Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Kunskapsutveckling; stark elev; högintelligent; elever; fritidshem; fritidshemmet; utveckling; lärare; lärande; grundskola; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjuvstudie med syftet att undersöka personalen i fritidshemmets föreställningar om “starka elever” och deras beskrivning av hur de arbetar med “starka elevers” kunskapsutveckling. Genom tematiska analyser i relation till det sociokulturella perspektivet på lärande ges studien möjlighet att förstå hur de situationer som lärarna beskriver kan vara möjligheter för en kognitiv utveckling hos eleverna. LÄS MER

  4. 4. Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning : en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Joakim Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Board game; leisure; curriculum; artefact; Vygotskij; Piaget; educational tool; Brädspel; Fritidshem; Vygotskij; Piaget; Artefakt; Pedagogiskt; Redskap;

    Sammanfattning : Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på lek som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tonning; Sarah Liersch; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidspedagog; Lek; Närmaste utvecklingszonen; Pedagogens roll; Skola; Vygotskij;

    Sammanfattning : Den forskning som hittills bedrivits gällande fritidshemmet har ofta fokuserat på fritidslärarens profession. I och med införandet av kapitel 4 i läroplanen har behovet av forskning kring pedagogernas syn på sin egen roll ökat (Falkner & Ludvigsson, 2016). LÄS MER