Sökning: "fritidslärare i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden fritidslärare i klassrummet.

  1. 1. ”Vi måste se till barnets hela dag” : En kvalitativ studie om samverkansmöjligheterna mellan fritidshem och elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Pettersson; Sofie Gillberg; Terese Eneman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; elevhälsa; elevhälsoteam; samverkan; fritidslärare; yrkesroll; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Skolverket har slagit fast att alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. För många elever innebär skoldagen mer än den obligatoriska undervisningen i klassrummet eftersom de spenderar många timmar på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Fritids- och klasslärarens perspektiv på samverkansuppdragets betydelse för elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miran Hussein; Albin Fritz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor fick vi många gånger syn på hur samverkansuppdraget mellan olika enheter inom skolan kan implementeras i syfte att uppnå gemensamma mål. Det framgår tydligt även i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet att de olika enheterna inom skolan ska samverka för att stödja elevers utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Den kompletterande praktiken : En kvalitativ studie om fritidslärares upplevelser av det kompletterande uppdraget.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petra Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Fritidslärare; Fritidshem; Kompletterande uppdraget; Kvalitet i fritidshemmet; Fritidshemmets verksamhet; Samverkan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att utifrån begreppen det kompletterande uppdraget och kvalitet i fritidshemmet undersöka hur respektive fritidslärare upplever detta i sin verksamhet. Det är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Kan du ta klassen? : En kvalitativ studie om hur fritidslärarens kompetens används under den obligatoriska skoldagen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Wellton; Ann-Sofie Bentsrud; [2021]
    Nyckelord :Fritidslärare; Identitet; Kompetens; Makt; Organisationskultur; Relationik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundlärare i fritidshem beskriver deras kompetens samt hur denna kompetens används under den obligatoriska skoldagen.Forskningsansatsen är kvalitativ där vi genom intervju som metod samlat in vår empiri. LÄS MER

  5. 5. “Vi söker oss till miljöer som tilltalar” : En studie om fritidslärares upplevelser av utomhuspedagogik i Västernorrlands län

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felix Forsberg; Vera Gidlund; [2021]
    Nyckelord :fritidslärare; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Trots att utomhusmiljön har goda effekter och stimulerar elevers lärande har tiden eleverna vistas ute minskat väsentligt de senaste åren. Utomhuspedagogik är en aktivitetsfokuserad tematisk inlärningsprocess som kan ge eleverna mer tid och möjlighet att visa andra kompetenser än de som framkommer i klassrummet. LÄS MER