Sökning: "fritidslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet fritidslärare.

  1. 1. Delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd : En studie om fritidslärares arbetssätt för att möjliggöra delaktighet i fritidsverksamheten för elever i behov av särskilt stöd

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Åström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med att skapa delaktighet för elever i behov av särskilt stöd i fritidsverksamheten.Studien bygger på nio semistrukturerade intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger från fyra olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Rektorns pedagogiska ledarskap mot fritidshemmet : I skuggan av skolplikten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Karlsson; Jenny Svärdendahl; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; fritidshem; rektor; fritidslärare; elevers lärande; kvalitativ analys; kvantitativ analys; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka rektorers förhållningssätt till sitt pedagogiska ledarskap mot fritidshemmet. Undersökningen grundas i ett enkätformulär där de 158 respondenter som besvarat enkäten är rektor alternativt biträdande rektor. Resultaten har analyserats främst utifrån kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Legitimationskrav i fritidshem : Fritidslärares beskrivningar av legitimationskravets roll - en kvalitativ intervjustuide kring fritidslärares yrkesidentitet, dess roll och status.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mergim Krasniqi; [2021]
    Nyckelord :Roll; professionell hybrid; legitimationskrav;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur fritidslärare tolkar och beskriver legitimationskravets roll. Frågeställningarna har hjälpt studiens syfte i meningen att de har undersökt hur fritidslärare beskriver legitimationskravets roll för yrkesidentiteten, rollen legitimationskravet får i relation till andra yrkesgrupper på skolan och vad den får för roll i en fritidspedagogisk praktik. LÄS MER

  4. 4. Meningen med rasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Olsson; Sally Andersson; [2020]
    Nyckelord :Skolgård; Rast; Rastaktivitet; Fritidslärare; Grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundlärare och fritidslärare förhåller sig till raster, rasternas organisering samt ostrukturerade eller strukturerade aktiviteter under rasten. För att nå fram till detta så ställer vi oss frågorna, hur är rasterna organiserade? hur resonerar grundlärare samt fritidslärare gällande yrkesroller på rasten? samt vilka är rasternas och rastaktiviteternas bidrag ur intervjupersonernas perspektiv?De teoretiska perspektiven som ligger till grund för vår studie är positioneringsteorin och ramfaktorteorin, detta hjälper oss att se hur lärare positioneras samt vilka faktorer som påverkar hur rasterna organiseras. LÄS MER

  5. 5. Att vara eller inte vara i skolans värld – men vilken roll har fritidslärarna? : Ett examensarbete om fritidslärarnas syn på rollen i samverkan med lärarna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jeanette Bergström; Amanda Forsström; [2019]
    Nyckelord :Goffman; dramaturgi; fritidshem; fritidslärare; lärare; roll; samverkan; skola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns återkommande oklarheter kring vilken roll fritidslärarna har inom skolan. I vår undersökning har vi utifrån bakgrunden om fritidshemmets historia och uppdrag fokuserat den förändrade roll som fritidslärare får i och med kravet på legitimation. LÄS MER