Sökning: "fritidsledare socialt arbete"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fritidsledare socialt arbete.
1. Ensamhet bland ungdomar : En kvalitativ studie om professionellas syn på ensamhet bland ungdomar och deras förebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ensamhet bland ungdomar beskrivs utifrån professionellas tankar och erfarenheter i arbetet med ungdomar. Vidare var avsikten att undersöka vilka faktorer som bidrar till ungdomars ensamhet utifrån professionellas syn samt vilka arbetssätt och strategier som används för att förebygga ensamhet bland ungdomar i Jönköpings län. LÄS MER
2. Fritidsgårdar ur ett miljöpsykolgiskt perspektiv : En studie om inredning, färglära och klasskillnader
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fritidsgårdar ur ett miljöpsykologiskt perspektiv, där det ingår att jämföra fritidsgårdar från starka respektive svaga socio-ekonomiska områden. Uppsatsen undersöker bland annat psykologiska effekter av fritidsgårdarnas fysiska miljö. LÄS MER
3. “Vi är deras andra hem" : Fritidsverksamheters förebyggande arbete med ungdomar i områden med avancerad marginalitet
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to examine how leisure leaders in different youth centers collaborate and work preventively with youths who are or risk being socially excluded in areas with advanced marginality in Sweden. The study is based on eight qualitative interviews with leisure leaders working in youth centers with young people in areas with advanced marginality. LÄS MER
4. Den nya skolkorridoren : En kvalitativ studie om preventivt arbete mot nätmobbning i skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie ämnar utforska hur professionella som jobbar på svenska högstadieskolor definierar nätmobbning som fenomen och hur de jobbar preventivt emot det. På detta sätt kan potentiella utvecklingsområden upptäckas och utvärderas, där målet är att utveckla de metoder skolpersonalen jobbar med. LÄS MER
5. ”individen finns hela tiden i ett sammanhang…”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vi har i vår kvalitativa studie valt att undersöka hur fritidsledare arbetar för att skapa en meningsfull tillvaro i fritidsgårdar utifrån ett salutogent perspektiv. Vi vill också undersöka om ungdomarna är delaktiga i detta arbete utifrån fritidsledarnas perspektiv. Vi har valt att ställa upp två frågeställningar som är 1. LÄS MER