Sökning: "fritidspedagoger"

Visar resultat 21 - 25 av 434 uppsatser innehållade ordet fritidspedagoger.

  1. 21. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dogukan Baran; Eric Winberg; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Fritidshem; Sociokulturellt perspektiv; KASAM; Språkutveckling; Informellt lärande; Kommunikation; Stöttning; Artefakter; Hinder; Språkbarriär;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER

  2. 22. Extra anpassningar i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares/fritidspedagogers uppfattningar om extra anpassningar i fritidshemmet utifrån ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cassandra Nilsson; Matilda Arusell; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; fritidshem; fritidshemslärare fritidspedagoger; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med ytterligare kunskap till forskning inom området fritidshem. Studiens mål var att undersöka fritidshemslärare/fritidspedagogers uppfattningar på extra anpassningar i fritidshemmet utifrån ett inkluderingsperspektiv. Vi har utfört fyra kvalitativa intervjuer med utbildad personal i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 23. Didaktiska val i fritidshemmet, en fenomenografisk studie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Munk; Victor Landberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidslärare; didaktik; fritidshem undervisning; fritidshemmets didaktik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Forskningen som berör fritidshemmets didaktik finner ingen entydig didaktisk metod eller perspektiv som kan implementeras i alla situationer på fritidshemmet. Vi ställer frågorna till fritidslärarna: Vilka didaktiska val använder du och hur motiverar du valen?  Vår studie syftar till att skapa förståelse för vilka didaktiska val fritidsläraren gör i sin undervisning samt hur dessa val motiveras. LÄS MER

  4. 24. “Det är inte innehållet som är fokus, det är platsen” : En intervjustudie om tio fritidslärares uppfattningar av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tanja Torkkel; Mathilda Öhlund; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; fördjupat lärande; rastverksamhet; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tio fritidslärares uppfattningar om vad utomhuspedagogiken innebär i verksamheten. Den teoretiska utgångspunkt som studien grundar sig i är kombinationen av teori och praktik, utifrån John Deweys (2004) lärandeteori; ‘learning by doing’. LÄS MER

  5. 25. Främjande och hindrande faktorer för barn och ungas fysiska aktivitet : En intervjustudie med fritidspedagoger och lärare i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Stolpe; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; barn och unga; fritidspedagoger och lärares erfarenheter.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet bland barn och unga har förändrats världen över. Den digitala utvecklingen går fort och vi blir alltmer stillasittande, vilket kan få skadliga hälsoeffekter i form av icke-smittsamma sjukdomar. Skolmiljön och pedagoger är viktiga för att främja fysisk aktivitet bland barn och unga. LÄS MER