Sökning: "fritt utforskande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fritt utforskande.

  1. 1. Unga tjejers perspektiv på den urbana närmiljön : promenadintervjuer med tjejer i åldern 8-12

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Anna Maria Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnvänliga miljöer; stadsmiljö; tjejers perspektiv; miljöerbjudanden; rörelsefrihet; platsskapande; promenadintervjuer;

    Sammanfattning : Det urbana landskapet har genomgått en stor förändring de senaste decennierna, och den ökade trafiken, förtätningen och rädslan för fulla gubbar begränsar barns rörelsefrihet idag. Möjligheten att röra sig fritt utgör tillsammans med tillgång till många miljöerbjudanden, grundstenarna i en barnvänlig miljö. LÄS MER

  2. 2. Personuppgifter, risker och möjligheter : En utforskande studie av intresset för insyn i och kontroll över personuppgifters spridning

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Louise Josborg; [2021]
    Nyckelord :Personal data; digital design; digital service; Technology Acceptance Model; Personuppgifter; digital design; digital tjänst; Technology Acceptance Model;

    Sammanfattning : Personuppgifter sprids idag relativt fritt via användning av digitala tjänster och plattformar. De används bland annat som handelsvara för företag, som underlag för verksamhetsutveckling av myndigheter och som empiri i forskningsstudier. Fördelarna med att samla stora mängder personuppgifter är många, både för individen och samhället. LÄS MER

  3. 3. Intressera, aktivera, fascinera : En vetenskaplig essä om att skapa intresse för naturvetenskap och hållbar utveckling

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sophie Åkerström; [2020]
    Nyckelord :science; sustainable development; didactics; free exploration; children´s influence; the meaning of the game; preschool teacher role; activities and experiments recycling; naturvetenskap; hållbar utveckling; didaktik; fritt utforskande; barns inflytande; lekens betydelse; förskollärarens roll; aktiviteter och experiment; återvinning;

    Sammanfattning : The purpose of this scientific essay is to seek answers to how I as a preschool teacher can teach and create conditions for the children to develop an interest in science and sustainable development. Based on the first story where children play in freedom in nature, I wonder what role children's free exploration plays for learning in science and sustainable development. LÄS MER

  4. 4. Psykoterapeutiska faktorer i psykodynamisk terapi och kognitiv beteendeterapi - En jämförande kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Thomas Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Psykoterapi; kvalitativ forskning; psykodynamisk psykoterapi; kognitiv beteendeterapi; klient-erfarenhet; intervju; Social Sciences;

    Sammanfattning : Introduktion: Det råder fortfarande oklarheter kring genom vilka mekanismer psykoterapi har effekt. För att förstå detta har psykoterapi undersökts med både komponentstudier och kvalitativa intervjustudier. Föreliggande studies syfte var att genom kvalitativ metod göra en jämförelse mellan verksamma mekanismer i PDT respektive KBT. LÄS MER

  5. 5. "Alla lär ju känna varandra" : En studie för att undersöka om en serie med sex filosofiska samtal ökar känslan av delaktighet hos elever på en högstadieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Catharine Jonsson Nilsson; Simon Rautila; [2020]
    Nyckelord :exploratory conversations; participation; philosophical dialogue; pro-social behavior; delaktighet; filosofiska samtal; prosocialt beteende; utforskande samtal;

    Sammanfattning : In an everchanging world where information flows freely and we are continually awash with new truths, we need to equip our children and our youth with the ability to face it with confidence and knowledge. To understand values such as democracy and the equal value of all, reflection and argumentation must take place in the room. LÄS MER