Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Ute är vi på barnens arena” : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av utbildningsuppdraget under utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mari Martinsson; [2023]
    Nyckelord :undervisning utomhus; läroplansuppdraget; frontlinjebyråkrat; friutrymme; förskola;

    Sammanfattning : Undervisning utomhus skapar fler och andra möjligheter till att arbeta med läroplansmålen men det innebär att förskollärare behöver se utemiljön som en resurs för undervisning och som ett komplement till undervisning inomhus.  Läroplaner är konstruerade på ett generellt sätt med breda målformuleringar vilket möjliggör ett friutrymme för förskollärare när det gäller att tolka och omsätta uppdraget till konkreta undervisningssituationer. LÄS MER

  2. 2. Att sätta Agendan : En intervjustudie om lärare i samhällskunskaps friutrymme och nyhetsanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Maria Müller Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; nyheter; statsvetenskap; gymnasielärare; didaktik; pedagogik; frontlinjebyråkrat; dagordningteori;

    Sammanfattning : This study aims to contribute knowledge about how secondary teachers perceive their work with political news, in their teaching in the subject social studies. The study is based on qualitative interviews with five secondary teachers, who hold varying experience of teaching in the subject of social studies. LÄS MER

  3. 3. Den sociala bakgrundens implikationer efter införandet av det fria skolvalet 1992

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Amina Manjgafic; Simon Samuelsson Larsson; [2022]
    Nyckelord :Decentralisering; etnicitet; friskolereformen; kvasimarknad; marknadsföring; segregation; skolvalspolicy; social bakgrund; social klass;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker relationen mellan begreppet social bakgrund och det fria skolvalet samt hur detta kan relateras till lärarprofessionen. För att undersöka området valdes tio vetenskapliga artiklar ut och granskades för att sammanställa ett resultat. LÄS MER

  4. 4. "Skolan blir ibland som en egen värld"- En rättssociologisk normanalys av lärares brottshantering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Matilda Wewel; Alice Skiöld; [2022]
    Nyckelord :Frontlinjebyråkrat; högstadielärare; levande rätten; normer; socialpedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studies indicate that crime is a common occurrence in Swedish schools and that schools create their own living law regarding managing crime. This study aims to analyze the approach of the teachers that makes crucial decisions when dealing with crime in school. LÄS MER

  5. 5. Utlärning för inlärning utan utantillärning : En kvaitativ studie av fyra olika samhällskunskapslärares erfarenheter av, och uppfattningar om, samhällskunskapsämnets praktiska didaktik.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Klemets; [2016]
    Nyckelord :centralt innehåll; gymnasielärare; frontlinjebyråkrat; handlingsutrymme; Lipsky; läroplan; samhällskunskap; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för det här arbetet avses det att reda ut om det finns någonting som kan identifieras som samhällskunskapsdidaktik i olika samhällskunskapslärares dagliga praktik. Om så är fallet är följdfrågan hur den didaktiken kommer till uttryck? För att kunna få ett svar på frågan intervjuades fyra gymnasielärare i samhällskunskap på olika kurser och kurser. LÄS MER