Sökning: "frozen och disney"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden frozen och disney.
1. Disney som spegel för vårt samhälle : En kvalitativ studie om representation och normreproduktion i Disneys prinsessfilmer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här studien syftar till att ge en inblick i hur representationen av kvinnor i Disneys prinsess-filmer bidrar till att både skapa och bibehålla normer och könsroller. Undersökningen har baserats på Beverley Skeggs respektabilitets-teori, Pierre Bourdieus arbete kring kapitalformer och det sociala rummet, samt Judith Butlers teori om performativitet och den heterosexuella matrisen. LÄS MER
2. "Vad är väl en bal på slottet?" : En jämförande studie kring representationen av disneyprinsessorna Askungen och Elsa
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/GenusvetenskapSammanfattning : This study examines images based on a semiotic text analysis as a symbol of Disney Princess Elsa from Frozen 2 and Cinderella. The study examines how the representation of the Disney princess is made on the basis of gender, sexuality and race. LÄS MER
3. Frost (2013) & de banbrytande Disneyprinsessorna : En narrativ analys om genus och identifikation
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Sammanfattning The Walt Disney Company (1923) släppte år 2013 filmen Frost (Frozen) som blev den mest inkomstbringande animerade långfilmen Disney någonsin producerat (Time, 2014). Den animerade långfilmen har en stor ung publik i en påverkningsbar ålder och av den anledningen är det väsentligt att studera Frost (2013). LÄS MER
4. Disney och den postfeministiska prinsessan : En semiotisk undersökning av kvinnliga Disney-protagonister
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : The Walt Disney Company has been producing feature films for almost a decade, allowing children as well as grown ups to enter their world of fairytales. Along the years there have been different ways to portray the characters, this can be seen in results from previous research. LÄS MER
5. Disneys Frost : ”A Frozen Heart Worth Mining”
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och designSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur och vad Disney kommunicerar till sin publik genom deras film Frost (2013). Eftersom Disney idag står för en dominerande part av filmunderhållningen för barn bär de också ett ansvar för de budskapen de förmedlar genom sina filmer, då barn kan komma att påverkas av dem. LÄS MER