Sökning: "fruktstund förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fruktstund förskolan.

  1. 1. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskoleklass – mer än bara nöje? : Om förändring och förståelse bland lärare apropå revideringen av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Cecilia Hansson; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; reading time; fiction; reading comprehension; reading desire; language de-velopment; language experience; fruit session; Högläsning; högläsningsstund; skönlitteratur; läsförståelse; läslust; språkutveckling; språkupplevelse; fruktstund;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand teachers' view of what function the reading-aloud of fiction serves in preschool. A recent event motivating such a focus is the Government's stated aim of promoting reading in preschools and a general emphasis on reading as a teaching tool, which has been clarified in the 2018 revision of the preschool curriculum. LÄS MER

  3. 3. Högläsning . inte bara en frukstund? : En litteraturstudie kring lärarens högläsning och textsamtalens betydelse för yngre elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Alexandra Mahrs; Josefin Morin Dahl; [2017]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; läsförståelse; ordförråd; yngre elever;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att belysa vilka positiva effekter lärarens högläsning i samband med diskussioner kring texten har för eleverna. Studien är inriktad mot yngre elever från förskolan upp till tredje klass. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande : en undersökning om barns val i en Reggio Emilia inspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Josefin Pettersson; [2009]
    Nyckelord :Barns inflytande; Förskola; Reggio Emilia; Demokrati i förskolan;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om barns inflytande samt barns val i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Syftet med examensarbetet är att undersöka vad barns inflytande kan innebära. I Läroplanen för förskolan, Lpfö98 står det att barn ska ha rätt till medbestämmande och att verksamheten ska genomsyras av demokrati. LÄS MER

  5. 5. Samlingen-en del av förskolan : En studie om det pedagogiska syftet med samlingen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Sofia Lidskog; Emelie Tirenå; Emma Petrisi; [2007]
    Nyckelord :Förskola; gemenskap; pedagogens förhållningssätt; regler; samling;

    Sammanfattning : Intresset för vårt undersökningsområde har kommit ur den verksamhetsförlagda utbildning som vi har genomfört vid lärarutbildningen i Växjö. Vi har sett att samlingen verkar ha ett starkt fäste i förskolan och därför började vi fundera över vad det beror på och vad som är det pedagogiska syftet med samlingen. LÄS MER