Sökning: "functional grammar teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden functional grammar teaching.

  1. 1. EFL Teachers’ Beliefs and Practices for Grammar Teaching. A Qualitative Interview Study at Lower Secondary School in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Lisa Wassén; [2023-06-14]
    Nyckelord :Teacher beliefsl; teacher practice; EFL; grammar teaching; lower secondary school;

    Sammanfattning : Grammar teaching plays a crucial role in second language acquisition. However, in the specific context of lower secondary schools in Sweden, the emphasis on communicative language skills often overshadows the importance of grammar. This study aimed to examine the role of grammar teaching in EFL classrooms. LÄS MER

  2. 2. Funktionell grammatikundervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Esbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :funktionell grammatik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; kontextualiserad grammatik; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av debatten om brister i den traditionella grammatikundervisningen i skolan syftar föreliggande kunskapsöversikt till att beskriva hur arbete med funktionell grammatikundervisning kan ta sig uttryck i svenskämnet (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever i gymnasieålder. Vidare syftar översikten till att redogöra för de effekter som olika undervisningsformer av funktionell grammatik kan ha på elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Vi och de i språkhistorien : En interpersonell textanalys av bruket av pronomen i läromedel i svenska för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell pedagogik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : In this essay the use of pronouns in educational textbooks teaching Swedish languagehistory, intended for compulsory school (grade 7–9) is examined, the purpose beingto investigate the aspect of interculturality in the texts. The questions asked are:What interpersonal meaning is mediated in the texts, and in what way is thismeaning compatible with an intercultural approach? To answer these questions ananalysis of the use of personal pronouns is carried out, aimed at the interpersonalmetafunction within the framework of Systemic Functional Grammar. LÄS MER

  4. 4. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  5. 5. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emelie Fransson; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; metafunktion; metaspråk; språkutveckling; kritiskt tänkande; lärare; grammatikkunskaper;

    Sammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER