Sökning: "funktion"

Visar resultat 1 - 5 av 5421 uppsatser innehållade ordet funktion.

  1. 1. Både bra och dåligt för ett tag sedan - en konstruktionsgrammatisk klassrumsstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sara Sävhage; [2019-04-10]
    Nyckelord :Konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; typfall; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I denna undersökning har två angreppssätt inom konstruktionsgrammatisk undervisning ställts emot varandra i en jämförelse. De två angreppssätten är mönsterigenkänning och typfall. Det första går ut på att elever utsätts för olika varianter av samma konstruktion för att identifiera konstruktionens mönster. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :John Esborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; digital kompetens; TPACK; SAMR; digitalisering; förmågor; perspektiv; ståndpunkter; tematisk analys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällandedigitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskiljafaktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT iundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Kostnadsfördelningen i förvaltningsmål – En studie av den undantagslösa kvittningsprincipens förenlighet med rätten till en rättvis rättegång

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Simon Seidal; [2019-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förvaltningsmål fördelas rättegångskostnaderna enligt kvittningsprincipen oavsett utgång. Det betyder att den enskilde parten och den allmänna motparten alltid står för sina egna kostnader. Den här uppsatsen problematiserar kvittningsprincipen, och belyser frågan utifrån rätten till en rättvis rättegång. LÄS MER

  4. 4. HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda-Marie Herger; [2019-02-12]
    Nyckelord :Slöjd; teori; praktik; kunskapssyn; undervisningsplaner; läroplaner; betänkanden; förordning och proposition;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehållTeori:Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter.Metod:Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktikResultat:Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. LÄS MER

  5. 5. Vem är man? En samtalsanalytisk studie av generiska pronomen i partiledardebatten 2018

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Martina Jansson; [2019-02-04]
    Nyckelord :samtalsanalys; interaktion; politiskt språk; generiska pronomen; referens; ansiktshot;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en samtalsanalytisk studie som undersöker det generiska pronomenet man i en svensk partiledardebatt. Frågeställningarna som uppsatsen utgår från är vem man verkar referera till och vilken funktion man har i interaktionen. LÄS MER