Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Form eller funktion? : En studie av formalisering och funktionalisering i bokstavsinlärningsböcker för årskurs ett på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Kallur; Karoliina Perdén; [2020]
    Nyckelord :bokstavsinlärning; de tidiga skolåren; formalisering; funktionalisering; läromedel; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Röster som räknas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helene Albertz Vigstrand; Therése Holmström; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet; Elever; Inflytande; Skola;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka vad delaktighet och inflytande innebär för läraren i en årskurs ett, samt undersöka elevernas utrymme till att kunna påverka sin vardag i klassrummet. Vi är nyfikna på barnens perspektiv samt var, hur och i vilka situationer eleverna får delaktighet i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Svenska på schemat : högstadieelevers uppfattningar om svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gun Persson; [2014]
    Nyckelord :Svenskämnet; ämneskonceptioner; ämnessyn; elevperspektiv; högstadieelever; ämnesdidaktik; subjektiv förankring; instrumentalism; ämnesdidaktiska triangeln; formalisering; funktionalisering; läraren som forskare;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom forskningsfältet Svenska med didaktisk inriktning. Syftet är att undersöka hur tio elever ur en klass 9 uppfattar den svenskundervisning de deltagit i under sin högstadietid. Forskningsfrågorna fokuserar hur de förhåller sig till ämnet, vad de förväntar sig och vad de anser att de lärt sig. LÄS MER

  4. 4. Två lärares arbete med skrivträningen i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Teresa Nordström; Åsa Björk; [2010]
    Nyckelord :formalisering; funktionalisering;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med detta examensarbete är att utforska hur lärare utformar och legitimerar sinundervisning med skrivträningen. Detta vill vi göra genom att lyfta bådelärarperspektivet och elevperspektivet. Vi anser att detta är ett viktigt område eftersomlärare måste vara medvetna om hur deras arbetsmetoder påverkar elevernas lärande. LÄS MER

  5. 5. Integrerad grammatik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Daniel Lindqvist; Petra Olsson; [2009]
    Nyckelord :gymnasium; svenskämnet; grammatik; integrering; funktionalisering formalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra gymnasielärare kan förhålla sig till undervisning i svensk grammatik. Den empiriska undersökningen genomfördes på två gymnasieskolor i södra Sverige och bestod av observation vid fyra tillfällen av de intervjuades lektioner och fyra intervjuer med lika många gymnasielärare. LÄS MER