Sökning: "funktionell positionering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden funktionell positionering.

  1. 1. Identitet, solidaritet, auktoritet : Omtal och positionering i anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Susanna Birg Andersson; [2021]
    Nyckelord :government communication; pronouns; systemic functional grammar; SFG; appraisal theory; engagement; positioning; Public Health Agency of Sweden; National Board of Health and Welfare; Swedish Civil Contingencies Agency; covid-19; myndighetskommunikation; pronomen; SFG; appraisalteorin; dialogicitet; positionering; Folkhälsomyndigheten; Socialstyrelsen; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; covid-19;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) konstruerar identiteter och gemenskaper med de inledande anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19. Materialet utgörs av 40 transkriberade anföranden från perioden mars 2020 till januari 2021 som analyseras i tre steg. LÄS MER

  2. 2. Diskursiva regleringar av vad som får och inte får yttras : Nedslag i debatten om Mr. Cool och låten ”Knulla barn”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Per Lindberg; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; legitimerande strategier; positionering; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras den debatt som ägde rum under sommaren 2018 och som handlade om Mr.Cool och låten ”Knulla barn”. Uppsatsen utgår från en konstruktivistisk språksyn och syftar till att identifiera de diskurser som kan påstås konstituera debatten. LÄS MER

  3. 3. Nedåtgående vertikala produktlinjebreddningar : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jonas Kibreab; Mattias Åkerblom; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; produktlinjebreddningar; varumärkeskoncept; vertikala; litteraturöversikt; marknadsandelar;

    Sammanfattning : Nedåtgående vertikala produktlinjebreddningar (NVP) är ett sätt för företag att nå ut till konsumenter som inte har betalningsviljan för dess nuvarande produkter. NVP görs genom att minska kvaliteten på en produkt inom en viss produktlinje och sedan sälja den till ett lägre pris. LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera ansvarsfullt spelande : En kritisk diskursanalys av hur fyra spelbolag kommunicerar ansvarsfullt spelande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Niklas Sandberg; [2015]
    Nyckelord :spelbolag; spelbransch; kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur spelbolag på den svenska spelmarknaden kommunicerar ansvarsfullt spelande och vad det innebär för deras positionering i samhället, samt om det finns skillnader mellan reglerade och oreglerade spelbolags kommunikation om ansvarsfullt spelande. Med reglerade spelbolag avses aktörer som har statlig licens att bedriva spelverksamhet i Sverige och kontrolleras av svenska myndigheter. LÄS MER

  5. 5. Design and prototyping of sneaker for Mr & Mrs Italy

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Liina Alsén; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this report the product development process of a sneaker for the company Mr & Mrs Italy is described. The purpose is to develop a sneaker that enhances the brand and adds value to the collection. The shoe is designed for the fall/winter 2015/2016 collection. LÄS MER