Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares attityder gentemot elevfrånvaro i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Rebecka Viklund; Sofia Olsson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; gymnasiet; lärare; attityd; inställning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro i svenska gymnasieskolor. Studiens frågeställning var “Hur ser gymnasielärares attityder till elevfrånvaro ut?”. LÄS MER

  2. 2. Developing Automated Cell Segmentation Models Intended for MERFISH Analysis of the Cardiac Tissue by Deploying Supervised Machine Learning Algorithms

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Julia Rune; [2023]
    Nyckelord :Cell Segmentation; Cellpose; Supervised Machine Learning; MERFISH; Heart Failure; Cellsegmentering; Cellpose; Övervakad Maskininlärning; MERFISH; Hjärtsvikt;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar utvecklandet av automatiserade cellsegmenteringsmodeller med avsikt att identifiera gränser mellan celler i hjärtvävnad. Syftet är att möjliggöra analys av data genererad från multiplexed error-robust in situ hybridization (MERFISH). LÄS MER

  3. 3. Identification of restoration hotspots in landscape-scale green infrastructure planning based on model-predicted connectivity forest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Xiaoming Wang; [2023]
    Nyckelord :boreal forest; conservation; restoration; connectivity; green infrastructure; GIS; Sweden; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Boreal forest landscapes have undergone severe anthropogenic fragmentation and their enormous values concerning, e.g., ecosystem service, biodiversity and culture are hazarded. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Björk; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; lässtrategiundervisning; läsfärdighet; läsförståelse; svenskämnet;

    Sammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om elevers förståelse för begreppet variabel : en kvalitativ studie om hur lärare anser att elever i årskurs7-9 uppfattar begreppet variabel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amin Sadighi; [2022]
    Nyckelord :begreppet variabel; variabelbegreppet; missuppfattning; algebra; 3UV-modellen;

    Sammanfattning : Det förväntas att eleverna tillägnar sig goda kunskaper om begreppet variabel och dess användningsområde efter grundskolan men resultatet utifrån olika mätningar visar tvärtom. Syfte med detta examensarbete är att belysa lärares uppfattningar om hur elever i årskurs 7-9 uppfattar begreppet variabel och hur de kan få en bättre förståelse för det. LÄS MER