Sökning: "funktioner och algebra"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden funktioner och algebra.
1. Randomized Diagonal Estimation
Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)Sammanfattning : Implicit diagonal estimation is a long-standing problem that is concerned with approximating the diagonal of a matrix that can only be accessed through matrix-vector products. It is of interest in various fields of application, such as network science, material science and machine learning. LÄS MER
2. Building a Deep Neural Network From Scratch
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Machine learning is becoming increasingly common in our society and is predictedto have a major impact in the future. Therefore, it would be both interesting and valuable tohave a deep understanding of one of the most used algorithms in machine learning, deepneural network. LÄS MER
3. Erdős-Kaplansky Satsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Algebra, logik och representationsteoriSammanfattning : Inom linja ̈r algebra har varje vektorrum ett s ̊a kallat dualrum, vilket är ett vektorrum bestående av alla linjära funktioner från det ursprungliga rummet till sin kropp. Att beräkna dimensionen av ett dualrum tillhörande ett ändlig-dimensionellt vektorrum är relativt enkelt, för oändlig-dimensionella vektorrum är det mer komplicerat. LÄS MER
4. Acoarse grain reconfigurable memory architecture for linear algebra and deep neural networks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Companies and institutions around the world have been working to develop machines with always more computing power. This race has now found its new objective: hexascale computing (with 1018 flops machines). LÄS MER
5. Dynamiska matematikprograms påverkan på elevers prestationer i matematik : En litteraturstudie av kvantitativ forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Digitala verktyg har numera en betydande roll i matematikundervisningen på gymnasiet, där dynamiska matematikprogram är ett tänkbart verktyg. I denna litteraturstudie sammanställs kvantitativ forskning för att ta reda på om undervisning med dynamiska matematikprogram leder till bättre elevprestationer i matematik, och i så fall inom vilka matematikområden detta gäller. LÄS MER