Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Funktionsbegreppet och dess representation i gymnasieskolan: en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Då man arbetar med matematiska funktioner i gymnasieskolan är dess olika representationsformer viktiga. Delvis då detta är en del av kursinnehållet, men också då detta är effektivt för inlärning. Vidare så vilar matematikundervisningen i stor grad på dess läromedel. LÄS MER
2. Gymnasielärares uppfattning om undervisning av linjära funktioner
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : The study has investigated what knowledge Swedish upper secondary school teachers, who teach mathematics in the courses 1a, 1b or 1c, express about the teaching of linear functions. Furthermore, the study investigated what teachers believe students need to learn, which instructional activities teachers believe they use and what difficulties teachers perceives in teaching. LÄS MER
3. En jämförelse av analysen hos E.G. Björling och idag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats presenteras hur den svenska matematikern E.G. Björling bygger upp den matematiska analysen. Björlings matematik från mitten av 1800-taletkommer jämföras med hur den ser ut idag. LÄS MER
4. Att främja begreppslig förståelse inom matematik med hjälp av Mentimeter : Hur en Mentimeter-modul kan designas utifrån didaktiska principer och möjliggöra ett formativt arbetssätt inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Undervisning och lärande är grundbultar i ett modernt demokratiskt samhälle. Dessa aktiviteter sker i stor utsträckning av lärare vilka bär ansvaret för att utbilda framtidens generationer. LÄS MER
5. Programmering i skolmatematiken -Är funktionsbegreppet en definitionsfråga?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : In 2018 the Swedish ministry of education presented a revision of the Swedish High School curriculum. Among the changes was the inclusion of programing as a tool for mathematical problem solving. LÄS MER