Sökning: "funktionshinder fysisk miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden funktionshinder fysisk miljö.

  1. 1. Tillgänglighet till och vid återvinningsstationer för rullstolsanvändare : En deskriptiv studie över den fysiska miljön och en kvalitativ studie om erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Märta Svedberg; Amy Wellander; [2020]
    Nyckelord :activity; occupational therapy; recycling; sustainability; aktivitet; arbetsterapi; hållbar utveckling; återvinning;

    Sammanfattning : Introduktion: Det finns många aspekter av en hållbar livsstil och konsumtion, en av dem är återvinning. För rullstolsanvändare ska hinder åtgärdas så att dessa får tillgång till fysisk miljö på samma villkor som övriga samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 2. Miljöns betydelse för barn med rörelsehinder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Kronström; Elin Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Fysisk miljö; delaktighet; faktorer; funktionsnedsättning; funktionshinder;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med rörelsehinder. Den lägger fokus på hur barn med rörelsehinder görs delaktiga i verksamheten, hur pedagoger anpassar verksamheten och hur lokalerna anpassas. Syftet med denna studien är att öka kunskapen om barn med rörelsehinder och vilken betydelse miljön har för deras sätt att fungera i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Anpassning av fritidshem för elever med fysisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Magnusson; Emelie Olsson; [2015]
    Nyckelord :anpassning; fritidshem; fysisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka fritidspedagogers och elevers uppfattningar om hur fritidshem kan anpassas efter elever med fysisk funktionsnedsättning, samt diskutera vilken problematik som kan uppstå vid utebliven eller för liten anpassning. Undersökningen har tagit utgångspunkt i frågeställningarna: Hur kan elever med fysisk funktionsnedsättning uppleva att fritidshemmet anpassas? Vilken problematik ser fritidshemslärare vid utebliven eller för liten anpassning för elever med fysisk funktionsnedsättning på fritidshemmet? och Hur ser fritidshemslärare på att använda sig av åtgärdsprogram för elever med funktionsnedsättning, på fritidshemmet? Vi diskuterar dessutom hur fritidshemslärare skulle kunna delta mer i utformning av åtgärdsprogram. LÄS MER

  4. 4. Hur tillgängliga är Malmös skolor?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Erantina Shala; Karolina Westerberg; [2011]
    Nyckelord :Arbetsterapi; tillgänglighet; fysisk miljö; miljöhinder och skolor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Enligt skollagen (1985:1100) har alla barn och ungdomar rättighet att gå i skolan och skolorna i Sverige har skyldighet att anpassa skolmiljön på ett lämpligt vis så att också personer med funktionshinder kan vara delaktiga och engagerade i aktiviteter som förekommer på skolan. Syftet med studien var att undersöka den fysiska miljön i fyra gymnasieskolor i Malmö stad med fokus på entréer, inre- och yttre miljö. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighet och delaktighet i offentlig miljö för personer med fysisk funktionsnedsättning : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Karin Artursson; Kerstin Eriksson Holma; [2010]
    Nyckelord :accessibility; disabled; handicap; physical impairment; participation; social participation; public environment; tillgänglighet; rörelsehindrad; handikapp; fysiskt funktionshinder; delaktighet; social delaktighet; offentlig miljö;

    Sammanfattning : Riksdagen beslutade år 2000 om en nationell handlingsplan för att förbättra tillgängligheten för persoaner med funktionsnedsättning. Hindren skall vara åtgärdade före 2010. Syfte. LÄS MER