Sökning: "funktionshinder kartläggning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden funktionshinder kartläggning.

  1. 1. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER

  2. 2. Fysiska tillgängligheten för rullstolsburna : En kartläggning av tre kommunala sportanläggningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Niklas Joelsson; Isak Melander; [2019]
    Nyckelord :Arbetsterapeut; Funktionshinder; Bygg Ikapp; Aktivitetsbegränsning; Housing Enabler;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande internationell policy och lagstiftning i flertalet länder ska samhället vara tillgängligt för alla invånare. Trots detta finns ett stort antal studier där bristande fysisk tillgänglighet rapporterats i allmänna byggnader. LÄS MER

  3. 3. Elvers delaktighet i särskolan : Lärares uppfattningar om delaktighet och hur pedagogerna möjliggör delaktighet i grundsärskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Heiman; Marika Castor; [2019]
    Nyckelord :Autonomi; delaktighet; engagemang; erkännande; samhandling; tillhörighet; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Att utveckla elevernas delaktighet var ett prioriterat mål i arbetet inom grundsärskolan men den allmänna uppfattningen bland pedagogerna gjorde att diskussionerna gärna stannade i tankar som att “eleverna får välja om de vill ha röd eller blå penna” och “de får välja vilken sida de ska börja med”. Eftersom pedagogerna upplevde att diskussionerna inte kom längre, började vi leta material som kunde stärka diskussionerna och utveckla tänkande. LÄS MER

  4. 4. Multimodal smärtrehabilitering i specialistvård : En kartläggning av fysioterapeutiska interventioner

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Medicinsk vetenskap

    Författare :Catarina Larsson; Jessica Lovén; [2018]
    Nyckelord :Multimodal rehabilitation; physical therapy modalities; survey; Multimodal rehabilitering; fysioterapeutiska åtgärder; enkät;

    Sammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta har konsekvenser på såväl individ- som samhällsnivå och är ett stort folkhälsoproblem. Forskning har visat måttligt till starkt vetenskapligt stöd för multimodal rehabilitering (MMR) vid komplex smärtproblematik. LÄS MER

  5. 5. Är skolans idrottsämne inkluderande avseende kön och funktionsförmåga i årskurs 4-6? : En analys av kursplaner och läromedel över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ros; [2016]
    Nyckelord :inkludering; funktionsförmåga; kön; genus; social rättvisa;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om graden av inkludering i idrott och hälsa har ökat över tid. För att avgränsa området gäller undersökningen textanalyser av två kursplaner och två läromedel i ämnet. LÄS MER