Sökning: "funktionshinder utbildning"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade orden funktionshinder utbildning.

  1. 16. THE NURSING NEEDS OF PERSONS WITH DISABILITIES IN NEPAL - A CAREGIVERS PERSPECTIVE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Philip Sörenby Tuneld; Adam Franz-Josef Viktor Björck; [2018]
    Nyckelord :caregiver; nepal; nursing needs; persons with disabilities;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är brist på studier av vårdgivarnas behov i södra Asien. Studien kommer förhoppningsvis att leda till bättre vård för personer med funktionshinder och arbetsmiljö för vårdgivarna. Syfte: Beskriva vårdgivares erfarenheter i vård av funktionshindrade. LÄS MER

  2. 17. Likvärdig skola för alla? : En kvalitativ studie om pedagogers syn på en likvärdig undervisning för elever med språkstörning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefin Hoppe; Therese Virolainen; [2018]
    Nyckelord :Equivalent education; language disorder; language impairment; special education reform; securitization theory; inclusion; thematic teaching; primary school and elementary school.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om elever med funktionshinder får motsvarande utbildning och om undervisningen är kopplad till skolan som styrdokument. Undersökningen består av intervjuer med fyra lärare som alla arbetar med studenter med nedsatt språk i sin verksamhet. LÄS MER

  3. 18. Jag blev en syndabock : Inkludering av pedagoger med funktionshinder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rasmus Jonsson; Ninnie Welander; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; pedagoger; funktionshinder; normspektrat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur väl inkluderade pedagoger med funktionshinder upplever att de blir i arbetslaget på förskolan.  Detta undersöktes med en webenkät som postades på olika forum för förskolepersonal. LÄS MER

  4. 19. Jag vill ha ett riktigt jobb, precis som alla andra : En kvalitativ intervjustudie om hur unga med intellektuell funktionsnedsättning förbereds inför arbete och sysselsättning efter gymnasiesärskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Fredriksson; Erika Brinkesjö; [2017]
    Nyckelord :social arbete; Sverige; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskolan; nationellt program; handlingsutrymme; förberedelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att individer med intellektuell funktionsnedsättning har svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden jämfört med andra ungdomar, vilket gör att det behövs särskilda insatser för att ge dessa individer utbildning eller arbete. Regeringen bedömer att övergången från skola till arbetsliv är betydelsefull för möjligheten till kommande långsiktig etablering på arbetsmarknaden och i samhällslivet. LÄS MER

  5. 20. Inkludering i skolverksamhet : En analys om en grupp pedagogers uppfattning om en inkluderande skolverksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Maria Ankarlund; [2017]
    Nyckelord :inclusion; neuropsychiatric disability; teaching strategies; business learning; inkludering; neuropsykiatriska funktionshinder; undervisningsstrategier; verksamhetslärande;

    Sammanfattning : Inkludering är ett begrepp vilket kan antyda individens gemenskap med andra människor, en gemenskap baserad på upplevd ömsesidighet och delaktighet. Inkluderad kan även antyda att någon eller något ingår i en kontext, exempelvis att eleven är en del av gruppen eller att momsen är inkluderad i priset. LÄS MER