Sökning: "funktionsnedsättning arbetsmarknad"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning arbetsmarknad.
1. Den perfekta soldaten har inte ADHD : En kvalitativ studie av förhållningssättet till neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i Försvarsmakten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : På svensk arbetsmarknad förekommer diskriminering i olika form. Studiens problemformulering grundar sig i den strukturella diskriminering av individer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som uppmärksammats i media vid antagning till värnplikten. LÄS MER
2. Upplevelsen av diskriminering på arbetsmarknaden hos personer med hörselskada/dövhet – en enkätundersökning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Hörselnedsättning är ett globalt växande problem och räknas som en vanlig funktionsnedsättning både i Sverige och västvärlden. Döva/hörselskadade ofta möter hinder för kommunikation och delaktighet i sitt dagliga liv. LÄS MER
3. Hinder och möjligheter på vägen till arbete : En kvalitativ litteraturöversikt över arbetssituationen för personer med schizofreni
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Arbete är en betydelsefull del av både ett socialt och ekonomiskt oberoende liv för alla människor i yrkesverksam ålder. Individer med funktionsnedsättning har generellt svårare att hitta, få och behålla ett arbete på en öppen, konkurrensutsatt arbetsmarknad. LÄS MER
4. Förutsättningar till arbete och sysselsättning efter avslutade studier på gymnasiesärskolans nationella program : i intervjuer med elever och professionella
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att skildra och analysera vilka stödinsatser och förberedelser som behöver vidtas för att underlätta för elever som avslutat sina studier från gymnasiesärskolan att komma ut i arbetslivet. Syftet resulterar i följande frågeställningar: Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på utbildningens stödinsatser och förberedelser till arbete? Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på möjligheter och hinder till arbete efter avslutad utbildning? Hur ser de professionella på sitt arbete i gymnasiesärskolan för att skapa förutsättningar till arbete efter avslutad utbildning? För att svara på syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. LÄS MER
5. En reguljär arbetsmarknad för alla : En litteraturstudie om inkludering i arbetslivet för personer med psykisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Denna litteraturstudie syftade till att undersöka om och hur arbetsgivare gjort anpassningar i samband med att de anställt en person med psykisk funktionsnedsättning, samt vilka stöd som i sådana fall varit framgångsrika för att den funktionsnedsatta stannar kvar på arbetsplatsen. Genom en litteratursökning valdes tolv artiklar ut systematiskt. LÄS MER