Sökning: "funktionsnedsättning barn bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning barn bibliotek.

  1. 1. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  3. 3. NPF-diagnos på fritidshemmet : Ur ett vårdnadshavarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mona Karlsson; Aurore Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidsverksamhet; NPF-diagnos; vårdnadshavare; sociokulturell teori; inkludering.;

    Sammanfattning : Inledning I skolorna sker en ökning av elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Följande text kommer att lyfta hur vårdnadshavare till dessa barn upplever att fritidshemmen hanterar behovet av stöttning. Därav finns ett intresse av att systematiskt generera kunskaper om detta. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av barn med AST i förskolan : En studie ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sundin; Linnéa Zahnér; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; ast; autismspektrumtillstånd; samverkan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på inkludering av barn med autismspektrumtillstånd (AST) i svenska förskolor. Syftet är att undersöka vilka upplevelser vårdnadshavare till barn med AST har inom området. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers perspektiv på tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Nilsson; Annica Sjölin; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk och kommunikation; mediering; multimodalitet; redskap och verktyg ;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om användandet av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) kopplat till kommunikation. I förskolans verksamhet finns det barn med olika behov när det kommer till att kommunicera. LÄS MER