Sökning: "funktionsnedsättning integrering kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning integrering kommunikation.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Uppenberg; Fanny Jakobsson Boija; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; interventioner; autismspektrumtillstånd; autism;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som medför svårigheter med social interaktion och kommunikation, begränsade och repetitiva beteendemönster samt över- eller underkänslighet för sensoriska stimuli. Syftet med denna studie var att undersöka arbetsterapeutiska interventioner för barn med AST samt effekten av dessa. LÄS MER

  2. 2. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liza Efe; Anna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Integrering; Inkludering;  Intellektuell funktionsnedsättning; Systemteori;

    Sammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om att undervisa elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i grundskolan år 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Schyllert; Petra Yousefi; [2021]
    Nyckelord :inkludering av elever med intellektuell funktionsnedsättning; lärares attityder; lärarens kunskap; relationellt och kategoriskt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares föreställningar om undervisning av elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i år 7-9. I vår strävan efter att förstå och studera föreställningar har vi valt en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. “Alla människor har rätt att finnas, alla människor har rätt att synas” : – Om integrering av elever i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Sjögren; Hanna Lindahl; [2020]
    Nyckelord :funktionsnedsättningar; integrering; intervjustudie; skolformers lärmiljö; specialpedagogiska perspektiv; stödinsatser;

    Sammanfattning : Alla elever ska ges goda möjligheter till utveckling och lärande samt en likvärdig utbildning oavsett i vilken skolform de undervisas. För elever med exempelvis intellektuell funktionsnedsättning eller svag teoretisk begåvning kan integrering i annan skolform bli aktuell. LÄS MER

  5. 5. Bilder som stör eller bilder som stöd : Placering av bilder som alternativ och kompletterande kommunikation i allmänna utrymmen på en daglig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Liisa Keshmiri; [2018]
    Nyckelord :Intellectual disability; Augmentative and Alternative Communication; vertical integration; Intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation; vertikal integrering;

    Sammanfattning : People with moderate intellectual disability often have communication difficulties and are in need of augmentative and alternative communication, AAC, to replace lacking speech and/or language comprehension. It is imperative that support in the form of AAC is found in the environments where everyday interactions occur. LÄS MER