Sökning: "fusion mellan två företag"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden fusion mellan två företag.

  1. 1. Product Design for Outdoor Cooking : Applying design work to develop a set of cooking utensils for Trangia stove kitchens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Elin Mikaelsdotter; Andreas Skogqvist; [2022]
    Nyckelord :Stove kitchens; Cooking utensils; Outdoor cooking; Product Design; Design Thinking; Human centered design; Industrial Design Engineering; Stormkök; Matlagningsredskap; Utomhusmatlagning; Produktdesign; Design thinking; Människocentrerad design; Teknisk design;

    Sammanfattning : Trangia AB is a company located in Trångsviken, Sweden. They produce outdoor cooking equipment. Trangia have a large amount of users around Scandinavia and Germany but also a significant amount in Japan. LÄS MER

  2. 2. När ska man vara djärv för att genomföra ett förvärv? : En eventstudie om företagsförvärv och dess påverkan på aktiekursen på kort sikt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Strågefors; Maja Schölin; [2020]
    Nyckelord :Economic cycle; M A; Event study; CAR; AAR; Konjunktur; Fusion förvärv; Eventstudie; CAAR; AAR;

    Sammanfattning : Purpose                               The main purpose of this study is to test in which part of the economic cycle that generates the best results on corporate acquisitions for the acquirer in the short-term. The study examines the Swedish market and has the aim to study both domestic and foreign acquisitions made by Swedish acquirers. LÄS MER

  3. 3. EDI-prestation och en stundande fusion : - Fallstudie om EDI-prestation på ett nybildat pappersbolag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Mikaela Strömberg; [2013]
    Nyckelord :EDI; fusion; medarbetare; affärsrelationer;

    Sammanfattning : Dagens företag befinner sig i komplexa nätverk av interagerande företag, då de tillsammans kan nå ett högre värde. Varje interaktion innebär att företagen delger information, detta kan ske elektroniskt via Electronic Data Interchange, EDI, (Johansson, 1994). LÄS MER

  4. 4. Transnationella kooperativa fusioner ur ett agentteoretiskt perspektiv : med fusionen mellan Arla och MD Foods som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Christoffer Lidén; Kristofer Stenvall; [2012]
    Nyckelord :Fusion; Arla; MD Foods; Arla Foods; agentteori; kooperativ; ledarskap;

    Sammanfattning : Fusionen mellan Arla och MD Foods är "Fusionen som ingen har prövat förut" har Jens Bigum verkställande direktör i Arla Foods som överskrift på sin VD-berättelse i årsredovisningen år 2000. I samband med fusionen bildades världens största mejerikooperativa företag. LÄS MER

  5. 5. Merger of equals, fallet Arla Foods

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Arne Bergh; Therese Svensson; [2011]
    Nyckelord :merger of equals; fusion; resource based theory; kooperativa företag;

    Sammanfattning : Vid millennieskiftet stod det klart att två av Europas största mejeriföretag skulle fusioneras ihop till ett företaget. Svenska koncernen Arla och den danska MD Foods gick ihop i en så kallad merger of equals vilket innebär att fusionen äger rum mellan likvärdiga parter. LÄS MER