Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Det är dig det är fel på : En kritisk diskursanalys om framställningen av ADHD på webbplatser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Viberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; kultur; kritisk diskursanalys; medikalisering; kulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa hur information om den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, sprids genom fyra svenska webbplatser. Uppsatsens syfte är att undersöka hur information om ADHD framställs och hur ett kulturellt perspektiv skulle kunna ge en alternativ bild av diagnosen. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglighet och användbarhet för medborgaren i digitala översiktsplaner : En fallstudie av Lerum, Helsingborg, Eskilstuna & Sigtuna kommun

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Anna Sundback; Isabella Perttula; [2023]
    Nyckelord :Digitala översiktsplaner; Användbarhet; Tillgänglighet; Planerarens roll; Digitalisering; Samhällsplanering;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven som ett examensarbete på Kandidatprogrammet i fysisk planering vid Blekinge Tekniska Högskola år 2023 och handlar om användbarhet och tillgänglighet för medborgare i digitala översiktsplaner. Internationella och nationella direktiv om digitalisering inom offentlig sektor har föranlett en omställning av den kommunala verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Vikten av samtalsmetodik i relationsskapande : en kvalitativ studie om hälso- och sjukvårdskuratorers användning av samtalsmetodik i skapande av relationer med patienter i praktiken

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Benjamin Wahlberg; Sahra Hosseini; [2023]
    Nyckelord :Relationship building; relationship; healthcare; healthcare counselor; counselor; conversational methodology; Relationsskapande; relation; hälso- och sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator; kurator; samtalsmetodik;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how professional healthcare counselors use conversational methodology to create relationships with patients in clinical practice, as well as how they solve potential obstacles and difficulties that may arise in building a relationship. This area of research is interesting to investigate because of the healthcare counselor license that was introduced back in 2019, and there is considered a need for further research on healthcare counselor’s work with relationship building in a Swedish context. LÄS MER

  5. 5. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER