Sökning: "fyrfältare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet fyrfältare.

  1. 1. Påverkar kontexten? : En empirisk studie om flerspråkiga elevers arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Olin; Andreas Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; matematikdidaktik; Pólyas fyra faser; uppgiftskontext; Cummins fyrfältare; textbaserade problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Den empiriska studien syftar till att bidra till en ökad förståelse för hur uppgiftskontext påverkar flerspråkiga elever i problemlösningsprocessen vid arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter. För att finna hur de flerspråkiga eleverna påverkas av uppgiftskontexten, samt vilka strategier eleverna tilltar om de upplever svårigheter i tolkningsfasen har observationer och intervjuer använts som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  2. 2. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Thelma Östlin Jansson; [2022]
    Nyckelord :Cummins fyrfältare; kognitiv utmaning; kontextuellt stöd; multimodalitet; nominalkvot; referenter; abstraktion; Svenska som andraspråk; läromedel;

    Sammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER

  3. 3. Distraktioner med datorn inom grundskolan : En kvalitativ studie om varför elever slutar arbeta med uppgifter inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Niklas Rönningborn; Arbër Robeli; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Stöttning; Artefakter; Mediering; Den proximala utvecklingszonen; Cummins fyrfältare; Dator;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv lyfta fram elevers upplevelser med mötet av datorn i svenskundervisningen i årskurs 5. Detta för att tidigare forskning har visat att undersökningen av det digitala verktygets användning och dess effekter är komplexa. LÄS MER

  4. 4. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claes Schrewelius; [2021]
    Nyckelord :divergent; frihetsgrader; gymnasiet; konvergent; laboration; medieneutral; mediespecifik; simulering; STEM; teknik; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER

  5. 5. "Filmen kan ses som en krok, en lina som drar in eleverna" : En kvalitativ intervjustudie om film i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Arvidsson; Emilia Christiansson; [2020]
    Nyckelord :Skrivundervisning; stöd; film; Cummins fyrfältare; åk 4-6;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör tre verksamma lärares syn på hur film används i skrivundervisningen i svenskämnet. För att samla in studiens data användes en semistrukturerad intervjumetod där relevant data samlades in kring studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER