Sökning: "fysik experiment i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden fysik experiment i förskolan.

  1. 1. "För då kanske det kommer luft i den dära fallskärmsgrejen" : En kvalitativ designstudie i förskolan om barns förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Brunzell; Melinda Mod; [2023]
    Nyckelord :Design study; Free fall; Physics; Preschool; Poe; Designstudie; Fritt fall; Fysik; Förskola; POE;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur barn kommunicerar och förstår kring den fysikaliska modellen fritt fall genom att arbeta med experiment utifrån den didaktiska modellen POE (predict, observe, explain). Undervisningen som bedrivs i studien är planerad utifrån variationsteorin. LÄS MER

  2. 2. Experimentera mera! : En designbaserad studie med utgångspunkt i de fysiska krafterna gravitation, magnetism, och statisk elektricitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristina Hanson; Emma Nordlund; [2021]
    Nyckelord :Gravity; magnetism; physics in preschool; science in preschool and static electricity; Fysik i förskolan; magnetism; naturvetenskap i förskolan; gravitation och statisk elektricitet;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute knowledge about working with physics in preschool, and how the youngest children perceive natural science phenomena, and to make visible how educators work with the subject of physics. Our focus is forces, and we therefore designed and allowed the children and educators to conduct experiments on, gravity, static electricity and magnetism. LÄS MER

  3. 3. Barns hypoteser och initiativ i en fysikaktivitet om flytkraft : En studie om barns initiativ ien problemlösande aktivitet om flyta-sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Nina Ekström; [2018]
    Nyckelord :Explain; float; sink; sciences; construction; physics; preschool; problem solving; preschoolchildren; Förklara; flyta; sjunka; vetenskap; konstruktion; fysik; förskola; problemlösning; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur femåriga barn i förskolan förklarar och kommer på lösningar kring ett problemlösande experiment kring det fysikaliska fenomenet flyta-sjunka. Metoden som valts att använda var videoobservation. Studien baseras på en videoobservation under ca 25 minuter med fyra barn i femårsåldern. LÄS MER

  4. 4. Förskolans lilla experimenthandbok : Hur vi tillsammans med några förskolepedagoger genomförde en aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annelie Ohlsson; Felix Tedborg; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Sciences; Physics; Chemistry; Experiment; Förskola; Naturvetenskap; Fysik; Kemi; Experiment;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att tillsammans med några förskolepedagoger utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning, för att på så sätt kunna bidra med en metod för hur fysik- och kemiundervisningen i förskolan skulle kunna bedrivas. Studien hade en aktionsforskningsinspirerad ansats och för att få svar på studiens frågeställningar användes semistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Fysik och teknik - en del av förskolans vardag. : En studie om hur pedagoger arbetar med fysik och teknik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Matilda Karlsson; [2016]
    Nyckelord :children and science; experiment; teachers; barn och naturvetenskap; experiment; pedagoger;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how teachers relate and work with physics and technology in a fun and interesting way. How they perform activities in physics and technology and how they use the different phenomena with concepts. Implementation of this study is based on qualitative semi-structured interviews and structured observations. LÄS MER