Sökning: "fysik förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden fysik förskollärare.

  1. 1. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Teknik och det kompensatoriska arbetet i förskolan : Hur framställs teknik egentligen?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elin la Fleur; Jessica Kempe; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; erfarenheter; framställa; förskolan; teknik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa förståelse för förskollärares uppfattningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikundervisningens såväl som deras förhållningssätt till teknik och teknikämnet i sig. Vidare syftar arbetet till att åskådliggöra hur barns förhållningssätt till teknik kommer till uttryck i undervisningssituationer. LÄS MER

  3. 3. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER

  4. 4. "Det låter skrämmande" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av kunskap i relation till kemi och fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja-Stina Jatko; [2023]
    Nyckelord :Kemi och fysik i förskolan; förskollärares konstruktion; möjligheter och utmaningar; undervisning; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och diskutera hur förskollärare konstruerar sin kunskap inom kemi och fysik i förskolans undervisning. Detta har genomförts med en fokusgruppsdiskussion med förskollärare för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER

  5. 5. Fysik i förskolan - förskollärares synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Views; physics; physics teaching; preschool; preschool teacher; Fysik; fysikundervisning; förskola; förskollärare; synsätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap kring förskollärares synsätt på fysik iförskolan. För att undersöka detta har halvstrukturerade kvalitativa intervjuer genomförts medfem utbildade förskollärare i olika åldrar och verksamma år inom yrket. LÄS MER