Sökning: "fysik i mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden fysik i mellanstadiet.

  1. 1. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiskt länkskapande i praktiken : En didaktisk exemplifiering i systematiska undersökningar i fysik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Lindblom; Kristina Oja; [2023]
    Nyckelord :Emotions; learning; physics; pedagogical link-making; systematic investigations; Fysik; känslor; lärande; pedagogiskt länkskapande; systematiska undersökningar;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to more knowledge about how pedagogical link-making can be used to make the subject content of physics visible in systematic investigations. The method used is a didactic exemplification in a design study, where pupils have been observed in the teaching through audio recording and field notes. LÄS MER

  3. 3. "Allt är fysik" som läromedel : En undersökning som utforskar om läromedlet ”Allt är fysik” är av värde för lärare undervisandes i fysik på mellanstadiet samt hur man kan arbeta med korta animerade videor på svenska fria från betalning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fabian Svedén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "Learning by doing" eller bara "doing"? : lärares upplevelser om användning av fysikexperiment i undervisningen, i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Experiment; fysik; lärares upplevelser; mellanstadiet; syfte; uppföljning;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att öka kunskapen om experiments användning i fysikundervisningen. Syftet med studien är att synliggöra hur och varför utvalda lärare arbetar med experiment i fysikundervisningen, med elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i NO-undervisningen : En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Viktoria Sverre; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; naturvetenskap; digitala lärresurser; utomhuspedagogik; mellanstadiet; lärare; grundskolan; lärarperspektiv; hinder möjligheter; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare på mellanstadiet beskriver användningen av digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena, biologi, fysik och kemi. Metoden för studien har varit av kvalitativ art, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem NO-lärare med erfarenhet av utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER