Sökning: "fysiologi barn"

Visar resultat 16 - 20 av 123 uppsatser innehållade orden fysiologi barn.

  1. 16. Vad händer med idrottandet när elitsatsningen är över? : En intervjustudie om handbollsspelare som avslutat sin idrottskarriär efter en elitsatsning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Emma Johansson; Jimmy Björngard; [2022]
    Nyckelord :tränarlänkhandboll;

    Sammanfattning : Många barn och ungdomar drömmer om att lyckas inom sportens värld. Att bli bäst på sin sport och få spela i landslaget är mångas dröm, inte minst inom handbollsvärlden. Vår studie undersöker varför många idrottare väljer att avsluta sin karriär trots att de har haft denna dröm. LÄS MER

  2. 17. Stavningssvårigheter och taligenkänning – verktygets påverkan på barns texter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Celia Wik; Petter Åström; [2021-08-10]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; stavningssvårigheter; assisterande verktyg; taligenkänning; textkvalitet; writing difficulties; spelling difficulties; assistive technology; speech recognition; text quality;

    Sammanfattning : Skrivande är komplext och utmanande för många barn. En orsak till skrivsvårigheter är att stavningssvårigheter begränsar möjligheten att använda och utveckla förmågor som behövs för att uppnå god textkvalitet. LÄS MER

  3. 18. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Westher; Verme Josefin; [2021-08-05]
    Nyckelord :AKK; Flerfunktionsnedsättning; Logoped; Klinisk erfarenhet; Barn- och ungdomshabiliteringen; AAC; Profound Intellectual and Multiple Disabilities; Speechlanguage pathologist; Clinical experience; Child and youth habilitation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. LÄS MER

  4. 19. SOCIAL DELAKTIGHET I SKOLAN FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Jenelius; Emma Holmström; [2021-06-07]
    Nyckelord :ADHD; social participation; social activities; school; Occupational therapy;

    Sammanfattning : Bakgrund Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) är en relativt vanlig diagnos, cirka fem procent av alla barn i Sverige har ADHD. Problem som kan förekomma vid diagnosen, kategoriseras till tre huvudområden: uppmärksamhetsstörning, överaktivitet och impulsivitet som kan skapa hinder i vardagen och i relationer med andra. LÄS MER

  5. 20. MÖJLIGHETER OCH HINDER MED ATT ARBETA PERSONCENTRERAT VID HJÄLPMEDELSFÖRSKRIVNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ajla Spahic; Therese Lindström; [2021-06-01]
    Nyckelord :Occupational therapy; Person-centered care; Children; Adolescent; Aid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård är ett viktigt begrepp, som arbetsterapeuter använder sig av för att främja patientens engagemang och delaktighet i vardagen. Arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabiliteringen väger in barnets/ungdomens åsikter och tankar i arbetet samt utgår från barnkonventionen. LÄS MER