Sökning: "fysisk aktivitet och koncentrationsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden fysisk aktivitet och koncentrationsförmåga.

  1. 1. Lärarnas syn på elevernas koncentrationsförmåga och fysisk aktivitet : Lärarnas syn på elevernas koncentrationsförmåga och fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tobias Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The ability to concentrate is an important part of school if the students are to be able to learn something from it. Therefore, it is important that the school can contribute to raising it. Against the background that physical activity has had an impact on students' performance in previous surveys, this quantitative study is therefore carried out. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i förskolan : förskollärares upplevelser och deras främjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Månsson; [2023]
    Nyckelord :barn; fysisk aktivitet; förhållningssätt; förskola; förskolemiljö; hälsa; inlärningsförmåga; kognitiv utveckling; koncentrationsförmåga; rörelseglädje.;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag i att främja barns rörelseglädje blir allt viktigare i dagens stillasittande samhälle. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar fysisk aktivitet i sin verksamhet, vilken betydelse miljön har för att främja fysisk aktivitet samt hur de beskriver de aktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Wirblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Utevistelse; Rörelseglädje; Barn; Hälsa; Kognitiv utveckling; Proprioception; Vestibulära systemet; Inlärningsförmåga; Koncentrationsförmåga; Skolprestatione;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER

  4. 4. Ger en stark kropp en stark övning? : En fenomenologisk självstudie av sambandet mellan styrketräning och koncentrationsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Anton Eklund; [2022]
    Nyckelord :physical activity; attention; phenomenology; logbook; self-study; fysisk aktivitet; koncentration; fenomenologi; loggbok; självstudie;

    Sammanfattning : Denna självstudie syftar till att undersöka vilka effekter tidpunkten för fysisk aktivitet kan ha på koncentrationsförmåga vid övning på instrument samt vilka förutsättningar och/eller hinder som finns för god koncentrationsförmåga. Studien tar utgångspunkt i två frågeställningar; 1) Hur upplever jag att tidpunkten för fysisk aktivitet inverkar på min koncentrationsförmåga vid övning på instrument? och 2) Vilka förutsättningar och/eller hinder för god koncentration upplever jag i min livsvärld? Studien genomfördes i två perioder där jag i period ett tränade innan skoldag och period två tränade efter skoldag. LÄS MER

  5. 5. Samverkans möjligheter : En kvalitativ studie om samverkan mellan lärare i fritidshem och idrottsledare i olika föreningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Arbhede Sandberg; Jonathan Wiklund; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Samverkan; idrottsföreningar; fysisk aktivitet; utveckling och lärande; sociala relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem och idrottsledare i idrottsföreningar upplever samverkan kring elever som går i fritidshem och vad den kan bidra med när det gäller deras lärande och utveckling. Följande frågeställningar har formulerats: Hur samverkar fritidslärare och idrottsledare i idrottsföreningar med varandra? Vad upplever parterna att samverkan mellan fritidshem och idrottsföreningar kan bida med när det gäller elevers utveckling och lärande? Studien använde en kvalitativ metod där data samlats in genom semistrukturella intervjuer. LÄS MER