Sökning: "fysisk högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fysisk högläsning.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares didaktiska perspektiv om högläsningrelaterat till fysisk miljö och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alva Markusson Laurin; Melissa Norrman; [2023]
    Nyckelord :didaktisk kompetens; förskola; högläsning; miljö; rutiner; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare resonerar om högläsning i förskolan. Vi valde att göra en intervjustudie för att ta reda på förskollärarens synsätt på högläsning utifrån tre olika teman som är högläsning i förskolan, den fysiska miljön och barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. E-böcker som ett språkutvecklande verktyg : En intervjustudie som undersöker möjligheter och begränsningar med e-böcker utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maryam Allak; Rosemari Can; [2023]
    Nyckelord :E-böcker; förskollärare; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med e-böcker som ett språkutvecklande verktyg i undervisningen. Metodvalet för denna studie var semi-struktuerade intervjuer och resultatet analyserades utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Dom har blivit intresserade av högläsning fast dom inte var det från början" : En kvalitativ studie baserat på förskollärares resonemang angående traditionell- & digital högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisen Palm; Lovisa Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Didactics; Digital; Preschool; Preschool teacher; Read Aloud; Sociocultural Perspective; Didaktik; Digitala Verktyg; Förskola; Förskollärare; Högläsning; Sociokulturellt Perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att erhålla insikter angående hur förskollärare högläser med fysisk bok och digitala verktyg för att främja barns lärande och utveckling. Vår empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare från två kommuner under en tvåmånadersperiod. LÄS MER

  5. 5. Bidrar planerad högläsning till dialogskapande i förskolan? : En kvalitativ studie om dialoger som skapas under en planerad högläsningssituation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Winberg Ebba; Knutsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; preschool; children; educator; planned reading aloud; dialogue; e-book; physical book; dialogism; responsiveness; addressivity.; Högläsning; förskola; barn; pedagog; planerad högläsning; dialog; e-bok; fysisk bok; dialogism; responsivitet; adressivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om det dialogskapande som kan ske under planerade högläsningssituationer i både fysisk bok men även i e-bok.För att få skapa en större kunskap om dialoger under planerade högläsningssituationer samt hur barn skapar sitt egna aktiva deltagande via dialog används följande frågeställningar: Hur visar sig dialogen mellan pedagog och barn vid planerad högläsning via en fysisk bok och via e-bok? Hur skapar pedagogerna ett aktivt deltagande genom dialog hos barnen i planerad högläsning? För att få svar på forskningsfrågorna har empiri samlats in via ljudinspelningar av planerade högläsningssituaioner fyra med e-bok och fem med fysisk bok. LÄS MER