Sökning: "fysisk handelsplats"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fysisk handelsplats.

  1. 1. Planering för bättre bebyggd miljö i externhandelsområden : En studie om hur framtidens externhandelsområden kan utformas för att bättre möta miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Kalle Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö syftar till att städer ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö och att lokalisering av byggnader och anläggningar ska ske på ett miljöanpassat sätt. Samtidigt sker en ökning av externa handelsplatser runt om i Sverige som är beroende av bilburna kunder och som bidrar till en utarmning av stadskärnornas handel. LÄS MER

  2. 2. Butiksdöden : En kvalitativ studie om det digitaliserade samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Joelle Antar; Isabella Samuelli; [2021]
    Nyckelord :retail apocalypse; retail; physical stores; digitalization; e-commerce; online channels; omni channels and sales channels; Butiksdöd; Fysisk handelsplats; Detaljhandel; Digitalisering; E-handel; Onlinekanaler; Omnikanal; Försäljningskanaler.;

    Sammanfattning : Retail apocalypse has been discussed as a result of the increasing online consumption due to a digitalized society. Many researchers claim that the future of consumption will solely take place digitally, that the physical store won't have an actual function and will eventually get replaced by new appealing meeting places online. LÄS MER

  3. 3. Digital affärsmodellsutveckling för fysiska butiker

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi; Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Kristian Blom; Oliver Larstorp; [2021]
    Nyckelord :business model; commerce platform; business model development; affärsmodell; handelsplattform; affärsmodellsutveckling;

    Sammanfattning : På senare tid har fysiska butiker hamnat alltmer i skuggan av stora digitala handelsplattformar som CDON eller Amazon och tomma butikslokaler är en allt vanligare syn runtom i Sverige. Som en motreaktion på detta har näringslivsföreningen i Torsby kommun startat ett samarbete där fysiska butiker i kommunen erbjuds möjligheten att ansluta sig till en lokal digital handelsplattform. LÄS MER

  4. 4. Centrumutveckling och dess utmaningar : från handelsplats till mötesplats

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Moa Ugglin; Sfaiter Julia; [2021]
    Nyckelord :Trading place; center developer; physical store; e-commerce; demand; center development; consumer behavior; preference; challenge; Handelsplats; centrumutvecklare; fysisk butik; e-handel; efterfrågan; centrumutveckling; konsumentbeteende; preferenser; utmaning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka utmaningar som centrumutvecklare står inför i sitt arbete för att få en levande handelsplats, där tre problemformuleringar tagits fram. Problemformuleringarna syftar till att förstå vilka de största utmaningarna är för en levande handelsplats och hur centrumutvecklare arbetar med dessa utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Applicering av konceptet logistikplattform på en aktör inom byggvaruhandeln : En fallstudie på Kesko Sverige och organisationens centrallager

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Amelia Asplund; Hanna Börjesson; [2021]
    Nyckelord :Distribution concepts; Warehousing; Continuous replenishment; Vendor managed inventory; Cross-docking; Direct deliveries; Location strategy; Inventory strategy; Transport strategy; Logistikplattform; Logstik; Försörjningskoncept; Lagerhållning; Kontinuerlig försörjning; Leverantörsstyrt lager; Cross-docking; Direktleverans; Lokaliseringsstrategi; Lagerstrategi; Transportstrategi;

    Sammanfattning : På en alltmer global handelsplats med allt tuffare kundkrav handskas många företag med utmaningar kopplade till flexibilitet. Kunderna vill ha korta ledtider, stora anpassningsmöjligheter och utmärkt service, naturligtvis till ett lågt pris. LÄS MER