Sökning: "fysisk klassrumsmiljö och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fysisk klassrumsmiljö och lärande.

  1. 1. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Zipfel; [2022]
    Nyckelord :outdoor pedagogy; location-based learning; social science subjects; social science teaching; physical activity; local environment; utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; SO-ämnen; SO-undervisning; fysisk aktivitet; närmiljö;

    Sammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska lärmiljöns betydelse för lärande : med fokus på lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cajsa Törnros; Åsa Nord; [2021]
    Nyckelord :Elever; fysisk klassrumsmiljö; kognitiva förmågor; lärande; matematik; visuella intryck; arbetsminne; inhibition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur lärare vill att den fysiska klassrumsmiljön ska se ut och varför. Samt att synliggöra den fysiska lärmiljöns betydelse för lärandet i matematik. Studien har sin utgångspunkt ur ett kognitivt perspektiv framförallt utifrån begreppen arbetsminne och inhibition. LÄS MER

  3. 3. Kan vi inte få arbeta i korridoren under matten? : En intervjustudie med fokus på klassrumsmiljön från ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jasmin Sturesson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Fysisk klassrumsmiljö; Stöttning;

    Sammanfattning : Ofta upplevs matematikämnet som svårt, då är det viktigt att eleverna har möjlighet till en god fysisk klassrumsmiljö där de får förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. I en fysisk klassrumsmiljö får eleverna stöttning av kamrater och lärare och de får möjlighet att påverka sin utbildning. LÄS MER

  4. 4. Fysisk kommunikationsstödjande inlärningsmiljö för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Sander; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språklig sårbarhet; språkliga svårigheter; klassrumsmiljö; kommunikationsstödjande inlärningsmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sander, Emelie (2018). Kommunikationsstödjande inlärningsmiljö för elever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Den fysiska lärmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling : en kvalitativ studie om barns och lärares tankar kring den fysiska lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Nyberg; Sara Lindquist; [2014]
    Nyckelord :klassrumsmiljö; fysisk lärmiljö; lärande; utveckling; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att synliggöra hur den fysiska lärmiljön kan främja barn i deras lärande. Vi ville ta reda på hur lärare arbetar för att utveckla barns lärmiljö. Vi ville även ta reda på hur barnen uppfattar sin lärmiljö samt hur de önskar att deras lärmiljö ska se ut. LÄS MER