Sökning: "fysisk miljö genus"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden fysisk miljö genus.

  1. 1. (O)jämlik sårbarhet för klimatförändringar? En diskursanalys av svensk klimatanpassning utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Filippa Wranne; [2023]
    Nyckelord :Klimatanpassning; risk; kris; katastrof; sårbarhet; genus; intersektionalitet; poststrukturalism; diskurs;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras den svenska strategin för klimatanpassning, i syfte att skapa förståelse för hur risk och sårbarhet framställs inom arbetet. Den globala uppvärmningen gör att negativa effekter av klimatförändringar blir vanligare, vilket även gör att katastrofer blir mer förekommande. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  4. 4. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nilsson; Veronika Johansson; [2020]
    Nyckelord :gender; gender-coding; gender neutral; physical enviroment; preschool; fysisk miljö; förskola; genus; könsneutral; könskodning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER

  5. 5. Tryggt ljus när mörkret faller på : ett ljussättningsförslag för Stångby Stadsdelspark i Lund

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jessica Roos; [2019]
    Nyckelord :ljus; ljussättning; upplevelse; trygghet; gestaltning; landskapsarkitektur; genus; Stångby stadsdelspark;

    Sammanfattning : 36% av Malmös medborgare har i en undersökning uppgett att de känner sig otrygga när de går ensamma utomhus när det är mörkt. Ungefär hälften av dessa har även avstått från olika aktiviteter på grund av sin upplevda otrygghet. LÄS MER