Sökning: "fysiska förskolemiljön"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden fysiska förskolemiljön.

  1. 1. Lärmiljöer : Miljöns betydelse för lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Julia Töyrylä; Hannah Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; Förskola; Fysisk miljö; Pedagogiskt innehåll;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att se hur förskolans miljö används till att utforma utbildningen och hur den kan stimulera barns utveckling. Samt även att se hur olika förskolor använder material och lärmiljö. En kvalitativ studie användes genom att intervjua tio förskollärare på två olika förskolor, belägna i olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 3. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nilsson; Veronika Johansson; [2020]
    Nyckelord :gender; gender-coding; gender neutral; physical enviroment; preschool; fysisk miljö; förskola; genus; könsneutral; könskodning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER

  4. 4. Arkitekter resonerar om barnet och förskolans fysiska miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lena Giss; [2020]
    Nyckelord :fysisk miljö; förskola; barn; barnsyn; påverka; känslomässig; psykologisk; personlig utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Forskning visar att den fysiska miljöns utformning på förskolan påverkar barnet på olika sätt. Byggandet av förskolor har emellertid inte alltid sett som så viktigt, då synen på barnet i samhället inte alltid ansetts så hög. LÄS MER

  5. 5. Innemiljöer som berikar barns lärande : Lärmiljöns betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Gustavsson; Malin Kiuru; [2019]
    Nyckelord :fysisk miljö; social miljö; pedagogisk miljö; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det som undersöks och diskuteras i denna studie är hur lärmiljöerna i förskolan kan utformas, för att på bästa sätt användas som ett aktivt verktyg för att utmana och stötta alla barn i deras lärprocesser. Syftet med denna studie är att ge ökad kunskap om förskollärares uppfattning om hur förskolemiljön inomhus kan utformas för att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER