Sökning: "fysiska läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden fysiska läromedel.

  1. 1. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michaela Eriksson; Ellinor Wollner; [2024]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lågstadiet; läromedel; lärobok; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER

  2. 2. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mohammad Ali Taha; Abdisalam Hassan Yusuf; [2024]
    Nyckelord :Teaching materials; choice of teaching materials; mother tongue teaching; Arabic; Somali.; Läromedel; läromedelsval; modersmålsundervisningen; arabiska; somaliska.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER

  3. 3. En läromedelsanalys om området tid och klocka i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rebecca Forss; [2023]
    Nyckelord :Matematik; läromedelsanalys; läromedel; tid; klocka;

    Sammanfattning : Den här studien är en läromedelsanalys och syftet med studien var att undersöka hur de valda läromedelsserierna i ämnet matematik behandlar området tid och klocka. Jag undersökte hur mycket utrymme området får och om uppgifterna skilde sig åt och hur i sådana fall. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER

  5. 5. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER