Sökning: "gång- och cykelplanering"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden gång- och cykelplanering.
1. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER
2. Intressekonflikter i gaturummet : En kvalitativ studie om cykelplanering och ett urval av kommuners hantering av intressekonflikter i en svensk kontext
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : För att skapa ett hållbart transportsystem och uppnå en förändrad färdmedelsfördelning finns det nationella målsättningar om att öka andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik till minst 25 procent 2025. En satsning på dessa färdmedel går också i linje med Sveriges miljömål och etappmålet om att minska transportsektorns klimatutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med utsläppsnivån 2010. LÄS MER
3. Planering för folkhälsa – ska vi gå eller är vi ute och cyklar? : Hur aktörer i Stockholmsregionen beaktar hälsoperspektivet och hälsoekonomi i planeringsprocesser
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Denna studie har utgått från att samhällsplaneringen, genom gång- och cykelplanering, kan bidra mer till att öka nivån av fysisk aktivitet och därmed bidra till förbättrad folkhälsa. Syftet med studien har varit att undersöka hur folkhälsoperspektivet och hälsoekonomi idag tas i beaktning och influerar aktörer som arbetar med gång- och cykelsatsningar i Stockholmsregionen. LÄS MER
4. Effekter av att prioritera cyklande i korsningar : Cykelöverfarten som medel att nå politiska mål om jämställdhet, trafiksäkerhet och hållbara transporter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vattenSammanfattning : För att studera effekterna av att samhället prioriterar cyklande i ej signalreglerade korsningar, har en tvärvetenskaplig litteraturstudie om attraktiv cykelinfrastruktur och trafiksäkerhet genomförts tillsammans med en före-efter studie som genomförts vid fyra nya cykelöverfarter som byggts i Umeå. Cykelöverfarten är en ny typ av korsning som infördes 2014 som prioriterar cyklande likt gående prioriteras på övergångsställen efter den så kallade zebra-lagen, men cykelöverfartens utformningskrav med hastighetsäkring skyltar och vägmarkering innebär att korsningar måste byggas om för att bli cykelöverfarter, och deras spridning i landet varierar, där Gävle kommun tidigt har varit framstående. LÄS MER
5. Planeringsteori och styrdokument i praktiken : genomförande av Stockholms cykelplan i Hjorthagen
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Många städer arbetar idag med att öka andelen resor som sker med cykel. Denna ambition finns också i Stockholm, där målet är att Stockholm ska kunna konkurrera med Köpenhamn och Amsterdam som är världsledande inom området. LÄS MER