Sökning: "gång- och cykeltrafik"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden gång- och cykeltrafik.

  1. 1. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Louise Pira; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; barns hälsa; rörelsefrihet; trafikmiljö; vardagsmiljö; trygghet; säkerhet;

    Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER

  2. 2. Människan först för en hållbar stad : Bryta bilen som norm för att välja gång och cykel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Samhällsbyggnadsteknik

    Författare :Peter Sahrin; [2023]
    Nyckelord :Transport-efficient society; accessibility; behavior change; senses; function mix; target points; walking; cycling; Transporteffektivt samhälle; tillgänglighet; beteendeförändring; sinnen; funktionsblandning; målpunkter; gång; cykel;

    Sammanfattning : Since the 1950s, private car use in Sweden has grown rapidly. The car and a significant aid that became a symbol of freedom and flexibility has today become a necessity that many consider themselves unable to live without. LÄS MER

  3. 3. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Frida Lövström; [2022]
    Nyckelord :bicycle planning; increase cycling; cycling for transport; the traffic environment; and design of cycle paths; cykelplanering; öka cyklandet; cykling som transport; trafikmiljön och utformning av cykelbanor;

    Sammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER

  4. 4. Intressekonflikter i gaturummet : En kvalitativ studie om cykelplanering och ett urval av kommuners hantering av intressekonflikter i en svensk kontext

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Södergren Sofia; [2022]
    Nyckelord :Bicycle planning; Conflicts of interest; Bicycle infrastructure; Vehicle allocation; Transport-efficient city planning; Cykelplanering; Intressekonflikter; Cykelinfrastruktur; Färdmedelsfördelning; Transporteffektiv stadsplanering;

    Sammanfattning : För att skapa ett hållbart transportsystem och uppnå en förändrad färdmedelsfördelning finns det nationella målsättningar om att öka andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik till minst 25 procent 2025. En satsning på dessa färdmedel går också i linje med Sveriges miljömål och etappmålet om att minska transportsektorns klimatutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med utsläppsnivån 2010. LÄS MER

  5. 5. Utformning av cykeltrafikytor i signalreglerade korsningar : För ökad framkomlighet och trafiksäkerhet för cykeltrafiken i nordiska förhållanden

    Master-uppsats, KTH/Transportplanering

    Författare :Aleksi Kinnunen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete avser att undersöka utformningslösningar för trafikljusstyrda korsningar utifrån cykeltrafikens perspektiv. Frågeställningen är att utreda vilka utformningselement kan observeras ha önskad effekt på cyklisters beteende vid signalkorsningar. LÄS MER