Sökning: "gårdsbutiker"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet gårdsbutiker.
1. Platsidentitet och mervärde på landsbygden : en fallstudie av tre gårdsbutiker i södra Sverige
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Sveriges lantbruk blir alltmer diversifierat, där en verksamhetsgren som blir allt vanligare är egenförädling av livsmedel. En av de vanligaste formerna att nå ut till konsumenter är genom att starta en egen gårdsbutik och bedriva gårdsförsäljning, då konsumenten i större utsträckning efterfrågar närproducerade livsmedel. LÄS MER
2. Marknadsföring av gårdsbutiker : en fallstudie om strategier och innehåll
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Intresset för svensk- och närodlad mat har under senare år ökat vilket resulterat i att allt fler lantbrukare öppnar gårdsbutiker. Konkurrensen på marknaden har bidragit till att lantbrukare använder sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till konsumenterna och utmärka sig från konkurrenter. LÄS MER
3. Varumärkesidentitet och varumärkesbild på svenska gårdsbutiker : en kvalitativ studie på etablerade gårdsbutiker
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Varumärkesidentiteten och varumärkesbilden är något som finns med i många företags strategiska planering. Genom att planera sin varumärkesidentitet och tydligt förmedla den till sina kunder ökar chansen att etablera ett starkt varumärke som klarar sig länge på marknaden. LÄS MER
4. Relationsmat, det nya gamla sättet att handla mat : direkta försäljningskanaler för relationsmat samt om REKO-ring relationsmatkonsumenter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Matskandaler och onödiga tillsatser i maten har påverkat livsmedelskonsumenters förtroende för livsmedelsindustrin samtidigt som en ökad klimatmedvetenhet och kunskap om hur dagens matproduktion påfrestar klimatet har fått konsumenter att ifrågasätta livsmedelskedjan och hur och var maten produceras. Intresset för att handla mer närproducerad mat ökar och det nya begreppet relationsmat som främst anammats av olika REKO-ringar i Sverige är på uppgång och har uppmärksammats av konsumentgrupper som vill gynna den lokala ekonomin, handla ekologiskt, minska matmil och veta mer om ursprunget till sin mat. LÄS MER
5. Förslag på en logistikmodell för ökad sysselsättning inom närproducerad mat – En enkätstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomiSammanfattning : Ett skifte mot ett högre intresse för lokalproducerat livsmedel är i rörelse. Med det ökade intresset höjs också kraven hos producenterna att kunna förse den mängd livsmedel som efterfrågas. LÄS MER