Sökning: "görandet"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade ordet görandet.

  1. 1. You're (Not) On Your Own, Kid. Görandet av fandom bland swifties

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Kelly Roadson; [2024]
    Nyckelord :fandom; Taylor Swift; swifties; parasociala relationer; kändiskultur; socialkonstruktionism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka fandomen bland så kallade “swifties”, det vill säga Taylor Swift-fans. Taylor Swift är en av världens största artister och är i skrivande stund den mest streamade artisten på musikplattformen Spotify. LÄS MER

  2. 2. UPPLEVELSEN SÄTTER SIG I KROPPEN En kvalitativ studie om naturbaserad rehabilitering för personer med stressrelaterad ohälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Stefan Gustafsson; Angelica Rivera Johnsson; [2023-05-23]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Naturbaserad rehabilitering; Stressrelaterad ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Det är i stor utsträckning genom görandet som människor utvecklas och detta kan ses som en livslång förändringsprocess. Det höga tempot i dagens samhälle kan ha konsekvenser i form av stress och ohälsa och utifrån ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv kan det också ha allvarliga konsekvenser för en persons känsla av mening och sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters professionella resonemang om aktivitetsfokuserade versus funktionsfokuserade interventioner inom handrehabilitering på sjukhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Susanna Abrahamsson; Moa Ekman; [2023-05-22]
    Nyckelord :Aktivitetsfokus; Funktionsfokus; Arbetsterapi; Handrehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund Aktivitetsperspektivet och görandet är det perspektiv som ska vara centralt inom arbetsterapi och något arbetsterapeuter ska arbeta utefter. Arbetsterapi i handrehabilitering är ett område där aktivitet inte har det största fokuset utan funktionsfokus är mer centralt. LÄS MER

  4. 4. Konst – ett verktyg för att appropriera rum

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Oskar Blomé; [2023]
    Nyckelord :appropriation; konst; deltagande; planering;

    Sammanfattning : Kan konst användas som ett verktyg för att bidra till att medborgare känner större tillhörighet i sin närmiljö, och i så fall hur? För att skapa tillhörighet i sin närmiljö bör medborgare appropriera den. Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt konst har använts av konstnärer tillsammans med medborgare för att appropriera rum, samt att se vilka positiva och negativa sidor konst har som verktyg för att appropriera rum. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER