Sökning: "götaplatsen"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet götaplatsen.
1. Att flytta en hundraåring. En studie om omlokaliseringen av kulturinstitutionen Göteborgs Konsthall
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : In this essay, we investigate how culture can be used in political decisions and in urban transformation in Gothenburg. To exemplify this, we use Göteborgs Konsthall and its relocation to Slakthuset in Gamlestaden. LÄS MER
2. Planteringarna på Göteborgs Jubileumsutställning 1923 : en undersökning av växtmaterialet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I denna uppsats görs ett nedslag i Sveriges trädgårdshistoria för att undersöka väx-tanvändning och växtintroduktioner. Hundra år är inte länge sedan i det stora per-spektivet, trots detta finns det flera frågetecken kring vilka växter som användes och introducerades i början av 1900-talet. LÄS MER
3. Avenyn genom öronen En ljudorienterad studie av genus och andra maktordningar på Göteborgs paradgata
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : In this essay, the exploration of sound has been given a central position in participant observation. The issue is to investigate how power relations, normativity, marginalization and the making of space are performed on Avenyn and Götaplatsen in the urban center of Gothenburg. LÄS MER
4. Människors aktiviteter i det offentliga rummet : vilken betydelse har tiden på dygnet?
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Det här kandidatarbetet utgörs av en fallstudie med två exempel på offentliga rum i Göteborg, Götaplatsen och Kungsportsplatsen. Där har människors aktiviteter observerats genom dold, delvis deltagande observation under olika tillfällen på dygnet. LÄS MER
5. Poseidon står kvar : Götaplatsen i Göteborg gestaltad i en apokalyptisk datorgrafikmiljö
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Ett flertal datorspelutvecklare har under 2000-talet valt att placera sina datorspel i miljöer som allmänheten kan relatera till. I flera fall har dessa virtuella gestaltningar av en för spelaren lokalt förankrad plats utsatts för någon form av förfall, ofta rör det sig om någon form av postapokalyptiskt scenario. LÄS MER