Sökning: "göteborgs universitet c förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden göteborgs universitet c förskola.

  1. 1. Som galna vildhästar eller sniglar med bromsarna på – Skolchefers syn på den kritiska mediekompetens möjligheter och hinder i grundskolans värld

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Susanna Boonyai; [2010-02-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Som galna vildhästar eller sniglar med bromsarna på – Skolchefers syn på den kritiska mediekompetens möjligheter och hinder i grundskolans värld Författare: Susanna Boonyai Handledare: Annika Bergström Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2009 Syfte: Det övergripande syftet med studien är att utreda möjligheter och hinder för kritisk mediekompetens i grundskolans värld. Metod: Studiens val av metod är den kvalitativa forskarmetoden i form av intervjuer med skolchefer, inom ansvarsområdet förskola och grundskola. LÄS MER

  2. 2. Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Axelsson; Åsa Wennström; [2009-01-15]
    Nyckelord :genus; förskola; bemötande; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var  Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna?  Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna? Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Håkansson; Anna Karlsson; [2009]
    Nyckelord :socioemotionell utveckling; pedagoger; barn; försk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barnssocioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilkenbetydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssättbeskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden?Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara påsju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. LÄS MER

  4. 4. Ges alla en ärlig chans att finna sin sångröst? - Om röstlägets betydelse i förskolans sångstund.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kristina Bringeland; Erik Göransson; [2009]
    Nyckelord :Sång; Röstläge; Förskola;

    Sammanfattning : Syfte,I vår undersökning vill vi ta reda på om barn främjas av att sjunga i ett för barn anpassat röstläge, gentemot i ett röstlägeanpassat efter en vuxen persons förutsättningar.För att konkretisera vårt syfte har vi formulerat tre frågor:* främjas barns deltagande i sången av ett för dem anpassat röstläge?* Främjas barnens förmåga att följa en melodi i ett för dem anpassat röstläge?* Finner barn det mer lustfyllt att sjunga i en tonart anpassad efter deras röstläge?Vi undrar om ett för barn dåligt anpassat röstläge kan försvåra för barnen att finna sina sångröster och i förlängningenbidra till att de börjar betrakta sig som ickesångare när de växer upp. LÄS MER

  5. 5. Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Gustafsson; Stina Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsning; läslust; reflekterande läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och frågeställningarUppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngreåldrarna. Frågeställningarna är:Hur resonerar pedagoger om läslust?Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna?MetodDetta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. LÄS MER