Sökning: "gLOBALIZATION on fashion"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden gLOBALIZATION on fashion.
1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER
2. Stitching Sustainability: Exploring the Dynamics of Slow Fashion: A qualitative content analysis of how two Swedish fashion companies operate in practice in relation to a slow fashion framework
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Collective research indicates that the global fashion industry faces extensive challenges within the objective of a just and sustainable development and clarifies the need for slow production and consumption. Slow fashion is both a movement and a theoretical concept aiming to do this, where slow is not time- but quality-based. LÄS MER
3. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER
4. Hangers - The plastic straws of the Fashion Industry? - A case study of single-used plastic hangers
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : In line with globalization, increased customer awareness, and increasingly stringent regulations regarding sustainability, the fashion industry faces huge challenges in line with several dimensions of sustainability. Until today, the biggest focus has been on environmental improvements linked to transportations and environmentally sustainable textiles. LÄS MER
5. Survival of the fittest : The Internationalization of Fashion Start-ups
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Globalization is a development that allowed businesses to internationalize with ease. Startup hubs in Europe are growing and fashion is one of the most dynamic internationalizing industries. Combining the aspects of startups, fashion and internationalization led to the development of this research topic. LÄS MER