Sökning: "gamer"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade ordet gamer.

  1. 21. #GamerGate: En tematisk innehållsanalys av GamerGate och det internetbaserade kvinnohatet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristina Salén; Josefine Hansson; [2020]
    Nyckelord :GamerGate; misogyny; Internet-based; representation; Twitter; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay examines the online based misogyny within the Twitter hashtag GamerGate created in late 2014 as a response to the allegations made against female video game developer Zoe Quinn regarding infidelity and using sexual relations as a way to gain favourable commentary with respects to a game of hers. Using a method of thematic content analysis combined with GamerGate as our case study we were able to construct the analysis into three themes focusing on different aspects of the discourse, these being titled as; Misogyny within GamerGate, Not All Women and The Fight over GamerGates Purpose. LÄS MER

  2. 22. Bedömning av ljudkvalitet i dataspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Ivar Jons; [2020]
    Nyckelord :Ljudkvalitet; spel; lyssningstest; upplevelse; perception; bithastighet;

    Sammanfattning : I spelutveckling finns ofta ett behov av att minska storleken på ljudfiler. Syftet med studien var i vilken omfattning detta går att göra utan att spelare upplever en försämring i kvalitet. LÄS MER

  3. 23. Vem är en gamer? : En diskursanalys på Reddits subforum R/gaming, R/twoxchromosomes och Battlefields egna sociala forum efter släppet av Battlefield V

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Isabelle Norman; [2020]
    Nyckelord :Gamer; Masculinity; Reddit; Online culture; gender; Gaming culture; computergames; stereotypes; identity;

    Sammanfattning : In this study I use critical discourse analysis on two different social platforms, Reddit and Battlefields own social platform, where I look for discourses around gamers and masculinity. I use the R.W Connells theories around hegemonic masculinity and E.K Sedgwicks theories around Homosociality to read my material. LÄS MER

  4. 24. Spel och lärande : Hur den nya spelaren möter“The Legend of Zelda: Ocarina of Time”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Olof Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : TV- och datorspel är ett medium som intresserat mig under hela mitt liv. Spelindustrinomsätter mer pengar än både filmindustrin och musikindustrin, och engagerar människorsuppmärksamhet till en grad som en lärare lätt avundas. Inuti spelen såväl som ikring demförmedlas kunskaper och färdigheter. LÄS MER

  5. 25. Frihet, lekfullhet och berättarskap : Historiebruk och meningsskapande i det historiska dataspelet Assassin’s Creed: Unity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Johan Skalstad; [2020]
    Nyckelord :Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.; Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.;

    Sammanfattning : This essay explores the usage of history in the historical video game Assassin’s Creed: Unity. Taking a theoretical approach from Nordgren, Karlsson and Landsbergs theories on historical consciousness, historical meaning and the usage of history, the game is analysed from the perspective of the content creator. LÄS MER