Sökning: "gamer"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade ordet gamer.

  1. 6. Gamers: Den missgynnade generationen : – En kvalitativ innehållsanalys av gamingkulturens inramning i traditionell nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ronja Isaksson; Nathalie Wallstenius; [2022]
    Nyckelord :Innehållsanalys; inramingsteori; gestaltningsteori; gamingkultur; nyhetsmedia; representation; identitet; gamer; gaming;

    Sammanfattning : Media har makt att skapa övertygelser om verkligheten genom deras sätt att rama in aspekter av händelser eller identiteter. Detta kan ge upphov till en allmän uppfattning som påverkar samhällsbilden och synen på kulturella grupper. LÄS MER

  2. 7. “Spelar vi tillsammans så tänker jag att det här kan nog gå bra men spelar jag själv så det här kan ju gå åt alla håll och kanter”: : En kvalitativ studie om sociala interaktioner, roller och affektiva reaktioner inom gaming i etablerade samt icke-etablerade lag

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alexander Babic; Alexander Olsson; [2022]
    Nyckelord :social interaction; role-taking; affective reactions; e-sport; gaming; social interaktion; rolltagning; affektiva reaktioner; e-sport; gaming;

    Sammanfattning : Gaming är ett ständigt växande fenomen som för tillfället omfattar ca 2,5 till 3,25 miljarder gamers. En central aspekt av gaming är konkurrens och detta har senare utvecklats till E-sport. LÄS MER

  3. 8. Spelar spelare någon roll? Svenska spelares tankar kring och erfarenheter av spelbevarande ur ett arkivperspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :André Martin; [2022]
    Nyckelord :ALM; archives; cultural heritage institutions; archival paradigms; digital games; gamers; the game industry ABM; arkiv; kulturarvsinstitutioner; arkivparadigm; digitala spel; spelare; spelindustrin; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master thesis examines positions to long-term preservation of digital games in Sweden. Digital games are a new artform and type of cultural heritage but few actions have been taken to preserve them in an institutional context. If nothing is done now digital games risk disappearing very soon. LÄS MER

  4. 9. Women in Esports : A Qualitative Study on Shared Experiences of Women in the Esports Industry

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Charline Wolf; Francesco Krämer; [2022]
    Nyckelord :Esports; gaming; gender; masculinity; collective identity; stereotype threat; sexual harassment; feminism;

    Sammanfattning : This thesis aims to gain a better understanding of the experiences of women in the esports industry. This is achieved through the exploration of the concepts of sexual harassment and gamer identity with the help of collective identity, stereotype threat and various aspects of feminist theory as the main theoretical framework, accompanying a thematic analysis of semi-structured interviews conducted with seven women in various positions within esports. LÄS MER

  5. 10. Socialization and linguistic confidence development in ESL learners through MMORPGs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Andersson; Sabirin Hussein Mohamed; [2022]
    Nyckelord :MMORPS; Socialication skills; linguistic confidence; motivation; gamer interaction; ESL; EFL;

    Sammanfattning : Gaming is an activity that many second language students engage in during their free time, however, games are for more than just playtime. The aim of this literature study is to analyse in what way MMORPGs can have a positive impact on ESL and EFL learners' confidence in using English as well as help develop socialization skills. LÄS MER