Sökning: "games for health"
Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden games for health.
1. Tävla i bollspel? : En kvalitativ studie om idrottslärares attityd till tävling i bollspel i sin undervisning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Aim The purpose of this qualitative study is to investigate attitudes to competition in ball gamesamong physical education teachers at junior high school. The study's questions are: 1. What attitude(s) do physical education teachers at junior high school have in theapplication of competitive elements in their own teaching of ball games? 2. LÄS MER
2. "Drömmen om storvinsten": En kvantitativ studie om attityder till spel om pengar och dess digitala marknadsföring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionenSammanfattning : Games regarding money can be seen as entertainment and a thrill in life. However, gambling can also lead to financial difficulties when it develops into an addiction. The Swedish National Board of Health and Welfare equates gambling addiction with other addictions such as alcohol and tobacco. LÄS MER
3. Can the video game Medieval Dynasty reduce stress through nature therapy?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : The rapid growth of technology, including video games and mobile phones, has raised concerns about addiction and mental health. This study explores the feasibility of using the game Medieval Dynasty to alleviate mental stress. LÄS MER
4. Unlocking the Battle Pass: Broadening the Scope of Video Game Gamification
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : While gamification has been extensively studied in specific fields, such as education and health, its application in other domains remains understudied. This thesis explores how battle passes, a common gamification system found in video games, are implemented and examines their potential challenges and limitations within and beyond video games. LÄS MER
5. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER