Sökning: "gamifiering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet gamifiering.

  1. 1. Fångarnas kör : Musikgymnasiets obligatoriska körsång och dess påverkan på de köroerfarna eleverna

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2022]
    Nyckelord :Musik; hälsa; adolescent music identity; motivation; Self Determination Theory; musikgymnasium; körsång; gamifiering; körmetodik; compulsory; level grouping;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har, inspirerat av diskursteori, syftat till att fördjupa kunskaper om körmetodik för erfarenhetsmässigt blandade körgrupper. Utgångspunkterna har varit ämnena motivation, frivillig kontra obligatorisk musikundervisning, enskilt och kollektivt musicerande, Self Determination Theory, nivågruppering, gamifiering, skolans roll i samhället, körmetodik, genrer, relationellt arbete och musikens potential till emotionella uttrycksformer, om hur stor vikt det har för unga och vuxna musikutövare. LÄS MER

  2. 2. Anställdas upplevelser av användning av en mobil hälsoapplikation : En kvalitativ studie baserad på en digital intervention

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Cecilia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; Work-related health; gamification; Digitalisering; arbetsrelaterad hälsa; gamifiering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen har ökat snabbt de sista åren, vilket ställer krav på flexibilitet och anpassningsförmåga. Psykisk ohälsa som ångest, depression och utmattning har under senare år blivit den vanligaste orsak till sjukfrånvaro i Sverige och det leder ofta till långa sjukskrivningar. LÄS MER

  3. 3. Giving programming novices affirmation on their programming skills through gamification: A proposed IT artefact

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ida Petersson; Hannes Samskog; [2021]
    Nyckelord :IT artefact; learning programming skills; programming environment; programming confidence; learning to code; motivation; code affirmation; gamification; IT artefakt; lära sig programmeringskunskaper; programmeringsmiljö; programmeringstillförsikt; lära sig koda; motivation; kodkunskapsbekräftelse; gamifiering;

    Sammanfattning : This design science research proposes an IT artefact consisting of a website and a client application with the focus of letting users receive programming tasks which they will then try and solve, and have their solutions evaluated, thereby giving affirmation on their programming skills. The study sprung from the need to give programming novices confidence in their abilities to write sufficient code solutions to programming tasks. LÄS MER

  4. 4. Facilitating Game-Based Design in Personal Finance : The Design Process and Framework of Gamification Design in Personal Saving

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yue Yang; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Personal financial health determines the majority of daily decisions, but managing it could be uninspiring, stressful and at times hard to insist, which is especially challenging for those without professional financial knowledge and chrematistic habits. Gamification is introduced as the approach to simplify the financial terminology and employs game design elements to impel the users to engage more efforts into managing personal finance. LÄS MER

  5. 5. Gamification : En studie av spelmekanismers påverkan på användare av informationssystem

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för data- och systemvetenskap

    Författare :Josefine Gannå; [2016]
    Nyckelord :Gamification; Gamify; Award; List of rankings; Information system; Users; Gamification; Gamifiering; Poängsättning; Rankinglistor; Informationssystem; Användare; Gamification; Gamifiering; Poängsättning; Rankinglistor; Informationssystem; Användare;

    Sammanfattning : Gamification in informationsystem and it´s influence on the users is processed in this study. Gamification means bringing elements from the gaming community and applicate them in another context. LÄS MER