Sökning: "gaming"

Visar resultat 1 - 5 av 673 uppsatser innehållade ordet gaming.

  1. 1. Mergers and Acquisitions in The Video Gaming Industry

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktor Glimne; Jesper Stålheim; [2021-02-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research paper studies the effect of 102 M&A announcements during 2016-2020 in thevideo gaming sector. The purpose is to answer whether M&A events within the sectormanages to create synergy gains for investors, or if it is just an act of management wantingto control larger firms, increasing the size of companies with little value added. LÄS MER

  2. 2. “MORE FEMINIST BULLSHIT”Exploring Sexism and the Battle Over Gender Construction in Video Game Discourse Communities

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ola Nenzelius; [2021-02-09]
    Nyckelord :Video games; Women in games;

    Sammanfattning : Abstract: Thisstudyexplores gender construction in video game discourse communities, using Critical Discourse Analysis(CDA)as a theoretical frameworktogetherwith a quantitative, corpus linguistic methodology.Discourse samples weretaken from five online content creators for World of Warcraft(WoW)who react to the four Shadowlands: Afterlivestrailers for theWoW expansion released in November of 2020. LÄS MER

  3. 3. Rehabilitering och tillgänglighet i mobila exergames

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Cecilia Lindskog; [2021]
    Nyckelord :cerebral pares; exergames; interaktionsdesign; mobilspel; tillgänglighet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Mobila exergames, det vill säga mobilspel som uppmuntrar användaren till fysisk aktivitet, har ökat i popularitet de senaste åren i samband med spel som Pokémon GO och Harry Potter: Wizards Unite, men stora brister råder fortfarande när det gäller tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. I denna uppsats undersöks tillgängligheten i ett antal mobila exergames på marknaden för att utreda eventuella brister samt ge förslag på förbättringar. LÄS MER

  4. 4. A gaming-community for all : Visuell representation och inkludering av etniciteter inom spelindustrin

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design; Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Granlund; Olivia Peter; [2021]
    Nyckelord :games; representation; identity; ethnicity; POC; gamers; media; Spel; representation; identitet; etnicitet; POC; gamers; media;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen behandlar frågan om hur representation av etniciteter ser ut inom spelindustrin, med fokus på spel i genren RPG. Fokus för undersökningen är spel som tilldelats högst betyg sorterat efter User Score på hemsidan Metacritic.com. LÄS MER

  5. 5. I näthatarnas tanke : Hur ideologier och normer främjas i näthat

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elise Johansson; Alexander Hansson; [2021]
    Nyckelord :online hate; critical discourse analysis; intersectionality; YouTube; nationalism; misogyny; näthat; kritisk diskursanalys; intersektionalitet; YouTube; nationalism; misogyni;

    Sammanfattning : Näthat är idag en förväntad nackdel av att använda internet och sociala medier. Även när hatet är riktat mot en individ blir det oftast en attack mot en kollektiv identitet. LÄS MER