Sökning: "gatukultur"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet gatukultur.

  1. 1. “Jag vill nästan kalla det för mördarkultur” : En kvalitativ studie om tystnadskultur inom kriminella nätverk

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Petra Eychouh; Moa Forsberg; Ronja Karlsson; [2021]
    Nyckelord :code of silence; criminal gangs; violence; street culture; persistent code of silence; tystnadskultur; kriminella nätverk; våld; gatukultur; ihållande tystnadskultur;

    Sammanfattning : The code of silence is a major social issue because it obstructs the work against criminal networks. It is based on the fact that members of the networks tend not to report crimes or testify, partly due to the norm of not talking to representatives of the judiciary and due to the risk of being subjected to violence. LÄS MER

  2. 2. "I mitt kvarter är misären allt jag ser, mammorna ber och regnet faller ner" : En kvalitativ textanalys av Kartellens låttexter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Pernilla Nilson; Cecilia Ravstis-Ljung; [2013]
    Nyckelord :Hiphop; gangster rap; street culture; masculinity; exclusion;

    Sammanfattning : I dagens samhälle känner allt fler unga ett utanförskap och hiphopen har blivit ett viktigt medel för att illustrera detta utanförskap. Syftet med uppsatsen är att belysa hur en motståndskultur kan komma till uttryck via musik. LÄS MER

  3. 3. We Built This City : Värdeskapande i en stadskärna

    Magister-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Catrin Martinsson; Linnéa Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Värde; värdeskapande; samverkan; differentiering;

    Sammanfattning : Inledning: En ökad etablering av externa köpcentrum utanför stadskärnan har lett till att inblandade aktörer i stadskärnan bör sträva efter att tillgodose konsumenternas önskemål och behov för att öka sin attraktionskraft. För att värde för konsumenten ska uppstå bör dock aktörerna veta vad konsumenter och besökare värdesätter i stadskärnan. LÄS MER